۱
plusresetminus
کتاب " کمیته مجازات در خاطرات عماد الکتاب " شامل خاطرات عمادالکتاب قزوینی، از اعضای کمیته مجازات است. این کتاب بر اساس هشتاد صفحه باقیمانده از خاطرات عماد الکتاب به اهتمام محمد جواد مرادی نیا تهیه و تنظیم گر دیده است....
معرفی کتاب/ کمیته مجازات در خاطرات عماد الکتاب
درست صد سال پیش زمانی که جهان در انتظار پایان یافتن جنگ جهانی اول بود، دولتمردان ایران در هراس از تشکلی مخوفی به نام کمیته مجازات به سر می بردند.

 به گزارش خبرگزاری مهر، کمیته مجازات عنوان جمعیت مخوف وتروریستی بود که در اوایل شهریور1295شمسی درتهران متولد شد و بعد از انجام دو سه ماموریت تروریستی نامش لرزه بر اندام دولتمردان می انداخت.

 کمیته مجازات در عمر چهارده ماهه اش در دوره وثوق الدوله توانست پنج تن از رجال سیاسی وقت را به کام مرگ بفرستد.حتی تغییر و تحول در سیستم دولت نیز نتوانست جلوی تاخت و تاز کمیته مجازات را بگیرد و ترورها یکی پس از دیگری انجام می شد.

 رهبران اصلی کمیته مجازات، میرزا ابراهیم خان منشی زاده و اسدالله خان ابوالفتح زاده، از هواخواهان مشروطه بودند.

 پس از مدتی که کمیته مجازات کار عضو گیری را به اتمام می رساند اولین دستور کار توسط سران کمیته صادر می شود و آن ترور رئیس انبار غله یعنی میرزا اسماعیل خان است. برای این کار کریم دواتگر، ضارب شیخ فضل الله نوری انتخاب می شود. ترور با موفقیت انجام می گیرد، اما اولین مشکل کمیته مجازات از همان زمان بروز پیدا می کند، کریم دواتگر عامل ترور میرزا اسماعیل خان تقاضای پول زیادی می کند و کمیته مجازات چاره کار را در از میان برداشتن او می بیند.

 پس از ترور کریم دواتگر کمیته مجازات تصمیم به از میان برداشتن میرزا عبدالحمید خان متین السلطنه مدیر روزنامه عصر جدید می گیرد و به همین ترتیب دیگر قربانیان خود را یکی پس از دیگری به کام مرگ می فرستد.

 کتاب " کمیته مجازات در خاطرات عماد الکتاب " شامل خاطرات عمادالکتاب قزوینی، از اعضای کمیته مجازات است. این کتاب بر اساس هشتاد صفحه باقیمانده از خاطرات عماد الکتاب به اهتمام محمد جواد مرادی نیا تهیه و تنظیم گر دیده است.

 چاپ اول کتاب فوق در 296 صفحه وشمارگان 2200 نسخه وبه قیمت 3600 تومان توسط انتشارات اساطیربه چاپ رسیده است.

https://www.cafetarikh.com/news/21111/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما