۰
plusresetminus
درحالی که اطرافیان شاه از جمله اشرف پهلوی خواهر دوقلوی وی از جمله بزرگترین مفسدان اقتصادی بودند شاه مدعی است که با مفسدان برخورد می کند و فقط آفتابه دزدها را نمی گیرند بلکه متنفذین و آدمهای بانفوذ هم از چنگال قانون در امان نیستند!
قمپز شاه در فسادستیزی: دوره ای که آفتابه دزد می گرفتند، گذشت!
جوان و تاریخ:فساد مالی یکی از جنبه‌های قابل بررسی رژیم فاسد پهلوی است؛ در حالی‌که مردم ایران در فقر زندگی می‌کردند و از امکانات اولیه برای زندگی هم برخوردار نبودند،‌ پول‌های نفت و درآمدهای دیگر کشور صرف عیاشی ها و خوشگذرانی های شاه و خاندان وی می‌شده است.

فساد مالی در دوران پهلوی همواره وجود داشته است ولی فسادی که بعد از افزایش قیمت نفت سال 1974 (1353) در ایران پدیدار شد، مساله ای بود فراتر از همه آنها و جدا از تمام معیارهای قابل قبول.

پورسانت ها و زد و بند با مقاطعه کاران داخلی و بین المللی توسط دربار و اطرافیان شاه چیزی بود که بر هیچ کس پوشیده نبود؛ به طوری که فریدون هویدا در ارتباط با فساد مالی حاکم در خانواده شاه چنین می نویسد: «فسادی که درون دربار شاه وجود داشت حقیقتاً ابعاد وحشتناک به خود گرفته بود، برادران و خواهران شاه به خاطر واسطگی برای عقد قرارداد بین دولت ایران و شرکت هایی که گاه خودشان نیز جزو سهامداران عمده آنها بوده حق العمل های کلانی به چنگ می آوردند.

گرفتاری اصلی در این موضوع فقط مساله رشوه خواری یا دریافت حق کمیسیون توسط خانواده سلطنت نبود؛ بلکه اقدامات آنها الگویی برای تقلید دیگران می شد و به صورت منبعی در آمده بود که جامعه را در هر سطحی به آلودگی می کشانید.



https://www.cafetarikh.com/news/21703/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما