۰
plusresetminus
«میرزا محمد تقی‌خان فراهانی» (زاده: ۱۱۸۶ اراک، درگذشته:۲۰ دی ۱۲۳۰ کاشان) مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم‌های ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بود.
نامه امیر کبیر به ناصرالدین شاه قاجار
جوان و تاریخ: «میرزا محمد تقی‌خان فراهانی» (زاده: ۱۱۸۶ اراک، درگذشته:۲۰ دی ۱۲۳۰ کاشان) مشهور به امیرکبیر، یکی از صدراعظم‌های ایران در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار بود. در ادامه یکی از نامه‌های وی به ناصرالدین شاه را می‌خوانید که حاوی نکات بسیار جالبی است. امیرکبیر در این نامه سعی کرده با حفظ احترام به شاه جوان درس‌های کشور داری به وی بیاموزد:‌

نامه میرزاتقی‌خان امیرنظام به ناصرالدین‌شاه قاجار

سال 1267هجری قمری
 

محل نگهداری سند: مرکزاسناد آستان قدس رضوی
.
هو
قربان خاکپای همایون مبارکت شوم
 دستخط همایون زیارت شد. خدا این نصف جان ناقابل این غلام را فدای خاکپای همایون نماید، امیدوار از فضل خدا و باطن ائمه اطهارص هستم که [اگر] دو ماه، این‌طور دماغ در کار بسوزانید، جمیع حالات فاسد از دماغ مردم بیرون برود و کارها چنان نظم بگیرد که همه‌ی عالم حسرت بخورند و وجود امثال این غلام باشد یا نباشد؛ تفضّل خدا، همان ذات مبارک دوای هر دردی باشد و چنان محیط بر کار شوند که بی مشاوره‌ی احدی خدمات کلیّه به یک اشاره‌ی خاطر همایون انجام گیرد؛ زیرا که جمیع عالم در خوب و بد از نشر و کارسازیِ اوّل است که ببینند؛ بعد خود به خود از واهمه‌ی سلطنت راه می‌رود. اینها تملق و جسارت نبود و حقیقت‌گوئی بود که جسارت به عرض می‌شود. البته بعد از نوشتن جواب‌ها به نظر همایون می‌رسد.
باقی‌الامرهمایون
 امروز عصری خود فدوی هم به قدر یک ساعت تا اطاق بیرون آمد، اگر فردا به همین حالت باشد شرفیاب می‌شود

https://www.cafetarikh.com/news/21753/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما