۰
plusresetminus
پولادین نگاه نافذش را متوجه اطراف کرد ، شاه را دید که شنل خود را جلوی دهان گرفته و زیر سایه درختان پنهان شده است . با تبسم محزونی گفت : برای پاس احترام پاگون و سابقه همقطاریست که وصایای خود را می نمایم . ولی یقین دارم عرایضم مورد توجه قرار نمی گیرد ، فقط می گویم به شاهنشاه محبوب خود بگوئید بگویند : اعدام من و سایر بیچارگان وطن پرست باعث بقای ستمکاری تو نگشته و سلطنت تو را مستقر نمی سازد
قسمتی از گزارش مرگ سرباز پولادین
جوان و تاریخ - کافه هنر

پولادین نگاه نافذش را متوجه اطراف کرد ، شاه را دید که شنل خود را جلوی دهان گرفته و زیر سایه درختان پنهان شده است . با تبسم محزونی گفت : برای پاس احترام پاگون و سابقه همقطاریست که وصایای خود را می نمایم . ولی یقین دارم عرایضم مورد توجه قرار نمی گیرد ، فقط می گویم به شاهنشاه محبوب خود بگوئید بگویند : اعدام من و سایر بیچارگان وطن پرست باعث بقای ستمکاری تو نگشته و سلطنت تو را مستقر نمی سازد . از تزلزل و غارت رعایای بدبخت جز نفرین خدا و لعنت مخلوق استفاده نبرده ، از شکنجه آزادیخواهن و اعدام اشخاص منورالفکر در گوشه های تاریک زندان نتیجه ای حاصل نمی شود . اما راجب خودم چون در این مدت 25 سالی که مشغول به انجام وظیفه سربازی بودم در سایه صحت اندوخته نداشته و خانواده بدبختم نه محلی برای اقامت و اطفال بیگناهم نه سرمایه ای برای کسب دانش و تحصیل دارند ، در صورت امکان مخارجی جزئی برای امرار حیات منظور گردد . دیگر زحمتی نداشته ، انتظار اجرای اوامر شاهانه را دارم .

بعد از این بیانات مانند اشخاصی که می خواهند خود را حاضر برای گرفتن عکس نمایند ، دست چپ را روی قلب و دست راست را به پهلو نهاده روی هر دو پا محکم ایستاده و حاضر به اعدام گردید .

قسمتی از گزارش مرگ سرباز پولادین به قلم مجله خواندنی های سال 1330

https://www.cafetarikh.com/news/21842/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما