۰
plusresetminus
در تاریخ آمده (شاه با 13 کالسکه سلطنتی و 10 گاری و سه اسب برای مستخدمین حرکت کرد . قاطر هم زیاد دیروز و امروز بار و بنه می بردند . از قرار معلوم در شهر اودسا یک عمارت سلطنتی برای شاه معین شد ، با بیرق روس و انگلیس ، مادرزاد با یک موونه (مقرری ) صحیح آن هم سه به سه ماه پیش در اودسا راحت زندگی خواهد کرد . البته خودش پول نقد و جواهرات و اشیای عتیقه بسیار دارد .) و این شد که شاه مستبد سوار بر اسب مملکت را تحویل داد و رفت .البته چندان به میل خودش هم نبود تاریخ می گوید مجلس ایران در جلسه هشتم مرداد 1290 برای کسی که محمد علی شاه مخلوع را تحویل دهد حالا چه زنده و چه مرده 100 هزار تومان جایزه تعیین کرده .
داستان چگونگی یک تبعید
جوان و تاریخ- سبک زندگی

داستان چگونگی یک تبعید

در تاریخ آمده (شاه با 13 کالسکه سلطنتی و 10 گاری و سه اسب برای مستخدمین حرکت کرد . قاطر هم زیاد دیروز و امروز بار و بنه می بردند . از قرار معلوم در شهر اودسا یک عمارت سلطنتی برای شاه معین شد ، با بیرق روس و انگلیس ، مادرزاد با یک موونه (مقرری ) صحیح آن هم سه به سه ماه پیش در اودسا راحت زندگی خواهد کرد . البته خودش پول نقد و جواهرات و اشیای عتیقه بسیار دارد .) و این شد که شاه مستبد سوار بر اسب مملکت را تحویل داد و رفت .البته چندان به میل خودش هم نبود تاریخ می گوید مجلس ایران در جلسه هشتم مرداد 1290 برای کسی که محمد علی شاه مخلوع را تحویل دهد حالا چه زنده و چه مرده 100 هزار تومان جایزه تعیین کرده . البته ایراد از خود محمد علی شاه بود که می خواست از طریق منطقه گمش تپه در شمال ایران دوباره یک قیام راه بیندازد . شاید خودش را با آخرین پادشاه خوارزمشاهی قیاس می کرده که ایرانش را گرفته اند اما هر چه شد او به اوداسا بازگردانده شد .در یکی از کارت پوستال های ارسالی محمدعلی شاه که در اختیار سفیر ایران در ترکیه قرار می گیرد آمده محمد علی شاه نوشته :

(اوداسا بلشویکی شد . من و همراهانم با یک کشتی فرانسوی فرار کردیم . چهار روز است در دریا بی قوت و غذا مانده ایم . حالا که کشتی به دهنه بسفر رسیده ، انگلیسی ها به خیال اینکه مبادا در کشتی بلشویک باشد نمی گذارند وارد اسلامبول شویم . شما از سفارت انگلیس اجازه بگیرید که ما را بگذارند پیاده شویم )

https://www.cafetarikh.com/news/22127/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما