۱
plusresetminus
حکایت تاریخی

قمر در عقرب

در هر ماه قمری، قمر زمین یک دور کامل به دور آن می‌گردد و به همین خاطر، یک بار از برج عقرب گذر می‌کند.صورت فلکی عقرب به دلیل حضور ستاره سرخ قلب‌العقرب در آن، در افکار پیشینیان خوش‌یمن نبوده و پدیده قمر در عقرب در باور تاریخی واقعه‌ای شوم محسوب می‌شده‌است
قمر در عقرب
در دنیایی که به تعبیر آگوست کنت هنوز سکولار نشده بود تاریخ و سرگذشت انسانها با ستارگان بسیار گره می خورد . مثلا اگر پدیده ای مثل داعش در حال ظهور و بروز بود برخی ستاره شناسان از احوالات عالم افلاک ، عالم ملک را رصد می کردند یکی از این اصطلاحات که وارد ادبیات روزمره هم شد اصطلاح قمر در عقرب بود . قمر در عقرب پدیده  نجومی عبور کره ماه از زمینه صورت فلکی عقرب (کژدم) و یا از امتداد برج فلکی عقرب است که هر ماه قمری یک بار رخ می‌دهد و معمولا دو تا سه روز طول می‌کشد.در ستاره‌بینی از قدیم آمیخته به بعضی باورهای خرافی، پدیدهٔ قمر در عقرب نشان از واقعه‌ای شوم دانسته می‌شده‌است.قلب العقرب یا آنتارس (آلفای کژدم) ستاره ای غول پیکر و سرخ رنگ از رده ی ستارگان "ابرغول سرخ" است. این ستاره قطری حدود 850 برابر خورشید خودمان، جرمی 15 برابر و درخششی 10,000 برابر آن دارد و گاهی در آسمان با مریخ اشتباه گرفته می شود.

 



 

در هر ماه قمری، قمر زمین یک دور کامل به دور آن می‌گردد و به همین خاطر، یک بار از برج عقرب گذر می‌کند.صورت فلکی عقرب به دلیل حضور ستاره  سرخ قلب‌العقرب در آن، در افکار پیشینیان خوش‌یمن نبوده و پدیده  قمر در عقرب در باور تاریخی واقعه‌ای شوم محسوب می‌شده‌است.به همین خاطر، پیشینیان در زمان عبور ماه از میان این صورت فلکی معمولاً از انجام کارهای مهم و اثرگذار پرهیز می‌کردند. در مقابل، عبور سالانه  خورشید از صورت فلکی اسد (که در ماه مرداد رخ می‌دهد) نیک و خوش‌یمن دانسته می‌شد.پدیده  نجومی قمر در عقرب در سنگ‌نوشته‌ها و حجاری‌های باستانی به نمایش در آمده است. شاعران و دانشمندان ایرانی مانند ابوریحان بیرونی، رازی و شرف‌الدین مسعودی به این واقعهٔ نجومی در آثار خود اشاره کرده‌اند.

https://www.cafetarikh.com/news/22265/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما