۰
plusresetminus
تاریخ تمدن به روایت مقام معظم رهبری

انگلستان چگونه مانع توسعه هند شد؟

{انگلستان} یک کشوری مانند (هند) {را که} در مسیر علمیِ معقول و صحیحی حرکت می‌کند، به کمک علم و به کمک سلاح این کشور را تصرف می‌کنند، بی‌دریغ انسان‌ها را می‌کُشند، منابع ثروت او را از بین می‌برند.
انگلستان چگونه مانع توسعه هند شد؟
 ما اگر دنبال پیشرفت هستیم و پیشرفت علمی را شرط لازم پیشرفت عمومی کشور می‌دانیم، توجه داشته باشیم که مراد ما از پیشرفت، پیشرفت با الگوی غربی نیست.

دستور کار قطعی نظام جمهوری اسلامی، دنبال کردن الگوی پیشرفت ایرانی - اسلامی است. ما پیشرفت را به شکلی که غرب دنبال کرد و پیش رفت، نمی‌خواهیم؛ پیشرفت غربی هیچ جاذبه‌ای برای انسان آگاهِ امروز ندارد.

پیشرفت کشورهای پیشرفته غربی نتوانست فقر را از بین ببرد، نتوانست تبعیض را از بین ببرد، نتوانست عدالت را در جامعه مستقر کند، نتوانست اخلاق انسانی را مستقر کند.

اولاً آن پیشرفت بر پایه ظلم و استعمار و غارت کشورهای دیگر بنا شد. شما ببینید همین حالا یکی از آقایان راجع به حمله پرتغال به ایران مطالبی گفتند. خب، فقط ایران نبود. در این منطقه شرق آسیا، جاهای مختلفی پرتغالی‌ها رفتند، هلندی‌ها رفتند.

مگر هلند چه اندازه عرض و طول جغرافیائی و تاریخی و ارزش علمی دارد؟ یا پرتغال یا اسپانیا یا انگلیس همین جور؟ تمام این قاره عظیم آسیا را، قاره آفریقا را این‌ها در مشت گرفتند و فشردند؛ اینها مراکز ثروت بود.

نگاه کنید به نوشته نهرو در «نگاهی به تاریخ جهان»؛ او تشریح می‌کند پیشرفت‌های علمی و فنی موجود در هند را پیش از ورود انگلیس‌ها. بنده تا قبل از اینکه این مطلب را از نگاه آدم مطلعی مثل نهرو - که آن روز این را نوشته بود - بخوانم، از چنین مسئله‌ای مطلع نبودم. یک کشوری در مسیر علمیِ معقول و صحیحی حرکت می‌کند، بعد می‌آیند به کمک علم و به کمک سلاح این کشور را تصرف می‌کنند، بی‌دریغ انسان‌ها را می‌کُشند، منابع ثروت او را از بین می‌برند و خودشان را بر او تحمیل می‌کنند. ثروت را از هند بیرون می‌کشند، می‌روند در کشور خودشان سرمایه‌گذاری می‌کنند، ذخیره درست می‌کنند. انگلیس‌ها آمریکا را با پولی که از هند به دست آوردند، گرفتند.

تا قبل از سال‌های استقلال آمریکا که انگلیس‌ها بر کشور آمریکا مسلط بودند، عمده درآمد تجار انگلیسی از تجارتی بود که از هند به سواحل آمریکا می‌کردند؛ که بعد با مقابله ساکنان آمریکا - البته نه ساکنان بومی، بلکه باز هم همان مهاجرین انگلیسی و اسپانیائی و دیگران - و جنگی که انجام گرفت و سپس استقلال آمریکا، دوران تسلط انگلیس تمام شد.


سواری مرد انگلیسی از زن بنگالی

 

به هرحال اینها پایه تمدن خودشان را با مکیدن خون ملت‌ها شروع کردند؛ بعد هم با پیشرفت‌های گوناگون، نه ظلم را در کشورهای خودشان برطرف کردند، نه تبعیض را برطرف کردند، نه جوامع فقیر را توانستند به بی‌نیازی برسانند؛ می‌بینید امروز هم وضع اقتصاد در این کشورها چه جوری است، وضع اجتماعی چه جوری است، وضع اخلاقی چه جوری است؛ این انحطاط اخلاقی، این لجنزار اخلاق جنسی در غرب. پیشرفت تمدن غربی، یک چنین پیشرفتی است با این خصوصیات؛ این را ما به هیچ وجه نمی پسندیم. ما دنبال الگوی مطلوب و آرمانیِ خودمان هستیم، که یک الگوی اسلامی و ایرانی است؛ از هدایت اسلام سرچشمه می‌گیرد، از نیازها و سنت‌های ایرانی بهره می‌برد؛ یک الگوی مستقل.

بیانات در دیدار اساتید دانشگاه‌ها 1392/05/15

منبع: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای

https://www.cafetarikh.com/news/22705/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما