۰
plusresetminus
: قرار شد که من و مادرم و خواهرم شمس بدون چادر و حجاب در مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشسرای تهران شرکت کنیم. در زمستان سال 1314 بود که مردم برای اولین بار روی ملکه ایران و دختران او را دیدند...
اشرف و تاج الملوک؛ سرمشق زنان ایرانی
جوان و تاریخ- تاریخ شفاهی

اشرف و تاج الملوک؛ سرمشق زنان ایرانی 

اینکه با برداشتن حجاب مردم ایران می توانند به سرعت جذب دنیای جدید شوند، باور سخیفی بود که رضاشاه و طیف نخبه اطراف او داشتند. این اعتقاد زمانی که به اجرا گذاشته شد، با واکنش بسیار منفی جامعه روبرو شد. جالب رضاشاه کشف حجاب را از خانواده خود آغاز کرد. خاطراتی که اشرف از اولین روزی که  قرار بود آنها بی حجاب در انظار حاضر شوند و استدلال آنها خواندنی است:

 

«رضاشاه تصمیم گرفته بود ایران را بر اساس الگوی «غرب» دگرگون کند و ایران را به قرن بیستم برساند، چون وی تبلور پویای رونق اقتصادی و قدرت را در غرب می دید. برای عملی ساختن این هدف، یعنی نیرومند و مرفه ساختن ما، نمی توانست اجازه دهد زنان، که نصف جمعیت ناچیز ایران را تشکیل می دادند، غیرفعال و زیر پوشش چادر بمانند. از این رو تصمیم گرفت چادر یا حجاب سنتی زنان را ممنوع اعلام کرده کند...»

 

«وقتی که پدرم تصمیم خود را در این مورد گرفته بود، نزد ما آمد و گفت: «این دشوارترین کاری است که تا به حال مجبور به انجام آن بوده ام، اما باید از شما بخواهم که برای زنان ایران سرمشق و نمونه باشید.» قرار شد که من و مادرم و خواهرم شمس بدون چادر و حجاب در مراسم جشن فارغ التحصیلی دانشسرای تهران شرکت کنیم. در زمستان سال 1314 بود که مردم برای اولین بار روی ملکه ایران و دختران او را دیدند.»1

 

اگرچه پس از این واقعه زنان خاندان پهلوی دیگر هرگز به سر نکردند؛ اما عمده جمعیت زنان کشور هرگز تن به این تجددگرایی دستوری ندادند.

 

1-اشرف پهلوی، من و برادرم، تهران، نشر علم، 1375، ص 68-69




https://www.cafetarikh.com/news/23063/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما