۰
plusresetminus
غار‌ حرا‌ از جمله مکان‌های مقدس واقع در اطراف شهر مکه است که هر روزه صدها نفر از زایران از ملیت‌های مختلف با گذر از پیچ و خم‌ها در دل کوه خود را به این مکان که محل نزول نخستین آیات قران کریم است؛ می رسانند و ساعاتی را با خالق خویش به راز ونیاز می‌پردازند.
عکس/مکانی که نخستین آیات قرآن بر محمد نازل شد
آیه نورانی «اقرا بسم برب الذی خلق. خلق الانسان من علق…» نخستین آیات سوره مبارکه علق است که بر سردر ورودی غار که فضای داخلی ان بسیار کوچک است خود نمایی می‌کند.
این غار در بالای کوه نور، که در چهار کیلومتری شمال شرقی شهر مکه و کنار راه منا به عرفات واقع است، اکنون به علت گسترش و توسعه شهر مکه، در داخل مکه قرار گرفته‌است.
ارتفاع دهانهٔ غار حرا به اندازه قامت یک انسان است و عرض ان به اندازه ایستادن دونفر در مجاورت یکدیگر است.
عرض آن حدود ۲۰/۱ متر و طولش نیز حدود ۲ متر است. یکی از جلوه‌های دیدنی این غار انتهای آن است که از درون شکافی که وجود دارد می‌توان مسجدالحرام را دید و به سمت آن نماز خواند.
مکان مقدسی که امروز زیارت گاه زایران مشتاقی است که با تحمل سختی و مشقت راه؛ ساعاتی را به تاسی از پیامبر گرامی اسلام (ص) به عبادت و راز و نیاز می‌پردازند.
باتوجه به گرمای هوای شهر مکه بسیاری از زایران ترجیح می‌دهند نیمه‌های شب صعود از کوه جبل نور را اغاز کنند و هنگام اذان و طلیعه فجر در جوار غار حرا مشغول عبادت شوند




https://www.cafetarikh.com/news/27127/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما