۰
plusresetminus
کسی که کم روزی و همواره در کارها زیانکار و اندوهبار باشد بر خواندن این سوره مبارکه مداومت نماید تا برایش به یاری حق گشایش حاصل گردد.
چگونگی افزایش روزی و حذف غم و اندوه
این سوره مبارکه به مناسبت اینکه خداوند تبارک و تعالی در آیه نخستین آن به شمس و فروغ آن قسم یاد کرده این نام را گرفته است.
نام دیگر این سوره مبارکه ناقه صالح گفته اند که در آن داستان ناقه صالح (ع) و کشته شدن آن به دست قوم ثمود و سرنوشت نکبت بار و مجازاتی که خداوند متعال برای مرتکبین این جنایت تعیین فرموده است.
رسول خدا (ص) به اصحاب و یارانشان سفارش می کردند تا در نمازهای مختلف سوره شمس را قرائت کنند.
از پیامبر اکرم (ص) درباره فضیلت و خواص این سوره مبارکه روایت است: کسی که کم توفیق باشد اگر بر خواندن این سوره مبارکه مداومت کند در تمام حالات توفیق رفیق او خواهد بود و نزد مردم منزلت و رفعت داشته و منفعت های بسیار نصیب او می شود.
امام صادق (ع) نیز در خواص این سوره مبارکه می فرمایند: کسی که کم روزی و همواره در کارها زیانکار و اندوهبار باشد بر خواندن این سوره مبارکه مداومت نماید تا برایش به یاری حق گشایش حاصل گردد.
همچنین ایشان می فرمایند: جهت سلامتی دنیا و آخرت در وقت طلوع آفتاب این سوره مبارکه را سه مرتبه تلاوت کنند.
امام جعفر صادق (ع) فرموده اند: هر کس سوره شمس را قرائت کند در روز قیامت تمامی اعضای بدن او و اشیای کنار او به سود او گواهی می دهند و خداوند می فرماید: شهادت شما را در مورد بنده ام می پذیرم و به او پاداش می دهم او را تا بهشت همراهی کنید تا هر آنچه که دوست دارد برگزیند نعمت های بهشتی بر او گوارا باشد.
علاوه بر این، رسول خدا (ص) در فضیلت این سوره فرموده اند: هر کس سوره شمس را قرائت نماید مانند آن است که به اندازه آنچه خورشید و ماه بر آن تابیده است صدقه داده است.
در منتخب آمده است به جهت هر حاجت سه روز در وقت طلوع آفتاب به سجده رفته و سه مرتبه این سوره مبارکه را بخواند و بعد از کلمه فالهمها حاجت خود را در دل بگذراند که البته به یاری حق تعالی برآورده می شود و باید که این عمل را از روز چهارشنبه آغاز کند و در روز جمعه ختم نماید و اگر حاجت او دفع دشمن باشد این عمل را به همین ترتیب در وقت غروب بجای آورد که به تجربه رسیده است.
امام صادق علیه السلام نیز در خواص این سوره فرموده اند: برای کسی که کم روزی و کم توفیق است و زیاد در کارش خسارت و زیان می بیند و در کارش حسرت و افسوس زیاد دارد پسندیده است که بر قرائت سوره شمس مداومت ورزد زیرا موجب افزایش روزی و توفیق او می شود و هر کس این سوره را بنویسد و با آب شسته آن را بنوشد اگر دچار اضطراب است، آرامش می یابد.


پی نوشت ها:
1- تفسیر برهان؛
2- خواص الآیات؛
3- بحارالانوار؛
4- شکوفه های سور قرآنی
منبع:قدس

https://www.cafetarikh.com/news/27454/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما