۰
plusresetminus
ادوارد براون انگلیسى در زمان ناصرالدین شاه به ایران آمد و مأموریت داشت سه عمل در ایران انجام دهد 1ـ تریاک کشیدن 2ـ حزب حیدرى و نعمتى 3ـ رواج دین بهایى.
ماموریت ادوارد بروان
وضوع: مجلس روضه‏خوانى منزل آقاى على اعرابى کارمند فرهنگ

     آقاى صفوى ریزى در ساعت 2200 به منبر رفت و گفت: ادوارد براون انگلیسى در زمان ناصرالدین شاه به ایران آمد و مأموریت داشت سه عمل در ایران انجام دهد 1ـ تریاک کشیدن 2ـ حزب حیدرى و نعمتى 3ـ رواج دین بهایى.
آقاى ریزى از همین جا بناى حاشیه رفتن را گذارد و گفت مردم در نیم قرن پیش تا به حال ایران که 50 سال مى‏شود دچار بدبینى شده و گفت من سخنانم را بدون پرده و بى‏پروا مى‏گویم گرچه با جان خودم بازى مى‏کنم. و در خلال گفتارش بناى گوشه‏زدن را گذاشت گفت هر وقت مى‏خواهند خارجى‏ها سر به سر ما بگذارند اول در شاه نفوذ مى‏کنند و او را اغفال نموده و بعد مى‏آیند سر ما ملت. مثلاً در زمان ناصرالدین شاه که ادوارد براون از انگلستان به ایران آمد، ناصرالدین شاه یک روز دندانش درد گرفت و براون به او گفت من از انگلستان دوایى آورده‏ام که دندان شاه را خوب مى‏کند و به این وسیله شاه را تریاکى کرد و نتیجه منبر او این بود که مى‏خواست به مردم بگوید که از 50 سال پیش به این طرف دین در ایران ضعیف شده و به وسیله پادشاهان این کار انجام گردیده است.
در انفرادى آقاى ابوالفضل صفوى ریزى     29/3/44     عملیاتى مأمور

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/28617/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما