۰
plusresetminus
آرشدوک فرانتس فردیناند (Archduke Franz Ferdinand) –ولیعهد اتریش- و همسرش در روز ترورشان در سارایوو بوسنی هرزگوین. ترور او و همسرش موجب آغاز جنگ جهانی اول شد.
ترور تاثیرگذار


در 28 ژوئن 1914، ولیعهد اتریش و همسرش توسط "گاوریلو پرینسیپ" (Gavrilo Princip) ترور شدند. امپراتوری اتریش – مجارستان با مقصر دانستن صربستان به این کشور اعلام جنگ نمود.

آرشیدوک فرانتس فردیناند، وارث تاج و تخت امپراطوری اتریش - مجارستان که برای اولین بار با همسرش سوفی از بوسنی و هرزگوین دیدار می کرد، مورد سوء قصد قرار گرفت. بوسنی و هرزگوین از سال 1878 میلادی توسط امپراطوری اتریش - مجارستان اشغال شده بود. فرانتس فردیناند و سوفی در بوسنی بودند تا در مراسم مانور ارتش امپراطوری در حومه شهر سارایوو شرکت کنند.

گاوریلو پرینسیپ که به بیست سال زندان محکوم شده بود پس از سپری کردن شش سال زندان بدلیل بیماری دیابت و سل در زندان جان سپرد. وی قبل از مرگش در پاسخ به این سئوال که آیا اگر می‌دانست ترور ولیعهد اتریش توسط وی منجر به چنین جنگی خواهد شد باز هم ولیعهد اتریش را ترور می کرد پاسخ داد که اگر این حقیقت را می‌دانست، هرگز ماشه آن هفت تیر را نمی فشرد.

 

https://www.cafetarikh.com/news/30192/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما