۰
plusresetminus
بیستمین سالگرد فاجعه نسل کشی مسلمانان بوسنی به دست صرب ها دیروز جمعه با خاکسپاری بقایای اجساد تازه کشف شده حادثه شهر سربرنیتسا که در گورستان‌های دسته جمعی یا جنگلها کشف شده اند، برگزار شد. تاکنون 6 هزار و 241 قربانی که بقایای اجسادشان کشف و شناسایی شده است در محل یادبود و 230 نفر دیگر در گورستان‌های دیگر به خاک سپرده شده اند.
نسل‌کشی‎مسلمانان«سربرنیتسا»/تصاویر
نسل کشی بوسنی به دو نسل کشی توسط نیروهای صرب در سربرنیتسا در سال 1995 و پاکسازی قومی که در سراسر بوسنی توسط ارتش صرب در طول جنگ 1992-1995 انجام گرفته ‌است مربوط می‌شود. 

این کشتار را دومین فاجعه انسانی در اروپا پس از جنگ جهانی دوم می‌دانند. گرچه پس از آنکه در 11 ژوئیه 1995 نیروهای مسلح صرب وارد شهر سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) شدند سازمان ملل پیشتر این منطقه را زیر پوشش امنیتی خود قرار داد اما سربازان صرب در مدت 5 روز اشغال این شهر  از 8هزار مسلمان را قتل عام کردند.      در سالهای اخیر در دره "درینا" در حد فاصل صربستان و بوسنی از 275 گورستان جمعی، اجساد 8372 نفر کشف شده است اما بسیاری از ساکنان منطقه که گم شده اند تا کنون اثری از آنان به دست نیامده است.     "رادوان کارادزیچ" رئیس جمهور سابق و رهبر صرب‌های بوسنی که حتی بعد از پایان جنگ نیز به فعالیت های سیاسی خود ادامه می داد به عنوان عامل جنایت علیه مسلمانان بوسنی در سال 2005 دستگیر شد.    عکس های این فاجعه انسانی که در زیر مشاهده می کنید از "دیوید ترنلی"عکاس امریکایی و "ژیل پرس" عکاس فرانسوی است. عکس های مربوط به فرار آوارگان مسلمان به کمپ "کلاتانج" در نزدیکی شهر "تزلا" در بوسنی و هرزگوین را ترنلی در اوج بحران در بوسنی و هرزگوین عکاسی کرده و به همین خاطر در همان سال جایزه "وردپرس فوتو"را دریافت کرد. عکس‌های مربوط به کشف گورستان کشته شدگان نیز توسط عکاس فرانسوی عکاسی شده است.         منبع: فرادید
https://www.cafetarikh.com/news/30948/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما