۰
plusresetminus
آمریکا که خود را سردمدار بهره برداری صلح آمیز از انرژی هسته ای معرفی میکند اولین استفاده صنعتی از این پدیده را ۱۳ سال بعد از انفجار اولین بمب های کشتار جمعی خودش نموده است
دانش‎هسته‌ای درخدمت پسرکوچک و مردچاق
21 جولای سال 1958 میلادی سالگرد بهره‌برداری از «ساوانا» اولین کشتی با سوخت هسته‌ای در آمریکاست. این کشتی بازرگانی، ساوانا نام ‏گذاری شد و در واقع اولین کشتی هسته‏ ای بود که پا به اقیانوس اطلس گذاشت. در حال حاضر کشتی ‏های بسیاری در سطح دریاها و اقیانوس‏های جهان، با سوخت هسته‏ای به دور دست‏ ترین نقاط آبی جهان می روند.
 
وقتی به تاریخ آبگیری این کشتی تجاری دقت میکنیم متوجه می شویم این محصول اولین دست آورد هسته ای ایالات متحده آمریکا نیست. متاسفانه نخستین استفاده عملی از دانش هسته ای در جهان به دست آمریکا و در جریان جنگ جهانی دوم بوده است. بله! اولین آزمایش موفق دست یابی به بهره برداری از انرژی اتمی، بمب های هسته ایی بود که بر سر مردم بی دفاع هیروشیما و ناکازاکی فرو ریخت که 13 سال قبل از دستیابی به اولین دست آوردهای صنعتی و صلح آمیز هسته ای رخ داده است.

سوالی که قطعا ذهن هر مخاطبی را به خود مشغول می کند این است که چگونه آمریکا که تنها استفاده کننده ی نامشروع از سلاح هسته ای است خود سردمدار نظارت بر استفاده صلح آمیز آن نیز می باشد؟

تقریبا 70 سال پیش ارتش آمریکا با پرواز بر فراز شهر هیروشیما ژاپن، این شهر را هدف بمباران اتمی قرار داد. با آنکه بمباران ‌های اتمی هیروشیما و ناکازاکی با برجای گذاشتن نزدیک به 250 هزار کشته، فجیع ترین و گسترده ترین قتل عام تاریخ جهان بوده‌ اند و در حافظه جمعی مردم دنیا حک شده است، تا سالهای سال تصاویر این رویداد در دست نبود، تا مبادا چهره کثیف این جنایتکار وحشی عیان شود.

دوشنبه ششم اوت 1945 میلادی یک هواپیمای بمب افکن بی 29 ملقب به انولاگی که از جزیره تینیان برخاسته بود به همراه دو هواپیمای دیگر در ساعت هشت و پانزده دقیقه صبح به وقت ژاپن چهار بمب تنی معروف به پسر کوچک ، حاوی 60 کیلوگرم اورانیوم 235 را از ارتفاع 9480 متری روی هیروشیما که از آسمان بوضوح دیده می‌شد در بالای مکانی که امروز در آن "گنبد بمب اتمی" قرار دارد رها کرد تا 43 ثانیه بعد در ارتفاع 548 متری منفجر شود.


حمله اتمی به هیروشیما کاملا برای ژاپن غیر منتظره بود ژاپنی ‌ها از اینکه آمریکایی‌ ها به بمب اتمی دست یافته ‌اند بی خبر بودند، از سوی دیگر وقتی رادار های ژاپنی ورورد تنها سه هواپیما را به منطقه نشان دادند، پنداشته می ‌شد که این پروازها از نوع شناسایی هستند، زیرا بمباران مناطق ، با تعداد انبوهی بمب افکن مرسوم بود.

مردمی که از دور دست انفجار «پسر کوچک» را در آسمان هیروشیما مشاهده کرده‌ اند می‌ گویند، خورشید دیگری را در آسمان پیدا شده بود. از انفجار این بمب ، انرژی عظیمی حدود انرژی حاصل از انفجار بیست هزار تن تی ان تی آزاد شده بود، که نیمی از آن به شکل فشار هوا مانند طوفان ناگهان (موج انفجار) ، یک سوم آن به شکل گرما و یک ششم دیگر به شکل تابشهای آلفا ، بتا ، گاما و نوترونی در آمده بود.

نیروهای اشغالگر آمریکا با اعمال سانسور های شدید بر ژاپن به آنها هشدار داده بودند، جلوی انتشار هر اطلاعاتی که «ممکن است به طور مستقیم یا غیرمستقیم، آرامش عمومی جامعه را بر هم بزند» بگیرند. تا سال های سال تصاویر این دو فاجعه هولناک که آمریکا مرتکب آن بود، فوق سری تلقی می‌شد تا اینکه در سالهای اخیر تصاویری از این ماجرا منتشر شدند.
 

بمب موسوم به «مرد چاق» از یک هواپیمای B29 رأس ساعت 11:02 صبح به وقت محلی ژاپن در ارتفاع 500 متری از زمین منفجر شد و کل شهر ناکازاکی را به نابودی کشاند.
 
این بمب ابتدا قرار بود شهری به نام «کانکورا» را در ژاپن هدف قرار دهد، اما چون مه ‌گرفتگی بر فراز این شهر مانع از دید مناسب خدمه هواپیما می ‌شد، آنها به سمت هدف دوم حرکت کردند که «ناکازاکی» بود و قرعه به نام مردم بی دفاع این شهر افتاد.

این بمباران 73844 کشته و 74909 زخمی بر جای گذاشت، ضمن اینکه هزاران نفر دیگر نیز به مریضی های بعضا ناشناخته ناشی از تشعشعات هسته‌ ای مبتلا شدند. فرماندهی این بمباران را سرگرد «سویینی» به عهده داشت. عکس زیر پرسنل این پرواز مرگبار را نشان می‌دهد
 
اما جنایات هسته ای ایالات متحده به پرتاب این دو بمب خلاصه نشد، و فعالیت های دیگری در راستای پیشرفت های اتمی خود انجام داده و می دهد که قطعا جنایت محسوب می شود. آمریکا برای آزمایش های هسته ای و یا امحای زباله های اتمی خود سراغ کشور هایی می رود که بر آن ها تسلط و احاطه دارد. در واقع به نوعی زیست بوم جهان تحت الشعاع پیشرفت های نامشروع اتمی آمریکا قرار می گرد.
به عنوان مثال  «مجدی حسین» نویسنده و روزنامه نگار و اندیشمند مصری در گزارشی که اخیرا در یک حلقه از سلسله مباحث «بندگی آمریکا شرک معاصر» اعلام داشته است:
« نکته دیگر در مورد انرژی هسته ای مصر این است که درست است ما از تکنولوژی هسته ای محروم شدیم، اما هیچ گاه از مضرّات آن محروم نبوده ایم و صحرا های مصر همواره نامزد دفن و امحای زباله های هسته ای بوده علاوه بر اینکه کشتی های هسته ای آمریکا نیز از سال 1984 بر اساس یک تصمیم سیاسی نا مبارک از کانال سوئز عبور می کنند با وجود اینکه کارشناسان با این مساله مخالفت کردند و در مورد خطرات این اتفاق برای محیط زیست مصر هشدار دادند اما این مساله تا امروز همچنان ادامه دارد.»
 
اقدام مجرمانه ی بعدی آمریکا که مربوط به انرژی اتمی می شود، محروم کردن کشور های دیگر از دستیابی به تکنولوژی هسته ای جهت مصارف صلح آمیز است. نه تنها ایران، بلکه تمام کشور های غیر هم پیمان با آمریکا برای دست یابی به دانش اتمی تحت فشارهای مختلف سیاسی و اقتصادی قرارا میگیرند و غیر مستقیم حق وصول بومی به این دانش را نیز ندارند.تابویی که البته جمهوری اسلامی ایران سالهاست آن را شکسته و نکته اصلی اینکه این حق توسط جنایتکار ترین کشور دنیا در زمینه هسته ای از سایر کشور ها سلب می شود.

انرژی هسته ای علاوه بر تهدید آمیز بودنش از لحاظ تحولات بنیادینی که در زمینه ساخت تسلیحات به وجود آورد است، مصارف مفید بسیار مهم دیگری دارد که در آینده ای نه چندان دور همه دنیا ناگزیر از بهره بردن از آن خواهند بود.
 

کاربرد پزشکی

در حال حاضر، انرژی هسته ای علاوه بر کاربرد بسزایی که در انواع روش ‌های تصویربرداری دارد، در درمان بیماری ‌های سرطانی با رادیو داروها و پرتو درمانی نیز استفاده می شود. در پزشکی هسته ‌ای از مواد رادیو ایزوتوپ برای شناسایی و تشخیص و درمان بیماری‌ ها در سطح سلولی و مولکولی استفاده می ‌شود.

صنایع غذایی، دامپزشکی، و دامپروری

از پرتو زایی هسته ‌ای برای از بین بردن میکروبها ویروسها باکتریها و قارچ ها استفاده می ‌شود

 

تکنیک ‌های هسته‌ ای در حوزه دامپزشکی موارد مصرفی چون تشخیص و درمان بیماری‌ های دامی، تولید مثل دام، تغذیه دام، اصلاح نژاد، بهداشت و ایمن سازی محصولات دامی و خوراک دام دارد.


تشعشعات هسته‌ ای کاربردهای زیادی در کشاورزی دارد که مهم‌ ترین آنها عبارتست از:

    موتاسیون هسته ‌ای ژن ‌ها در کشاورزی
    کنترل حشرات با تشعشعات هسته‌ ای
    جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی با اشعه گاما
    انبار کردن میوه ها
 

کاربرد صنعتی

یک از کاربرد های صنعتی انرژی اتمی توانایی عبور پرتو گاما از سنگ ‌ها ست که می تواند منابعی مانند نفت و گاز را شناسایی کند. همچنین از مواد هسته ‌ای مانند سزیم 137 برای شناسایی چگالی آسفالت، خاک و بتن استفاده می شود.

تکنیکهای هسته‌ ای همچنین برای شناسایی حوزه ‌های آب زیر زمینی هدایت آبهای سطحی و زیر زمینی، کشف و کنترل نشت و ایمنی سدها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

و مهمتر از همه اینها کاربرد هایی که انرژی اتمی در شیرین کردن آب دارد اهمیت آن را دو چندان می کند. این در حالی است که در آستانه بحران آب جهانی قرار داریم و اینجاست که می شود دلیل بخشی از سنگ اندازی های ابر قدرت ها برای عدم دست یابی به انرژی اتمی را برای کشورهای دیگر بهتر درک کرد.

یکی از بنیادی ترین کاربرد های انرژی اتمی تاسیس نیروگاه اتمی است. همانطور که اکثر نیروگاههای حرارتی با مهار انرژی حرارتی آزاد شده از سوخت ‌های فسیلی برق تولید می کنند، نیروگاه ‌های انرژی هسته‌ ای نیز انرژی آزاد شده از هسته ی اتم ها در فرایند شکافت هسته ‌ای درون رآکتور هسته‌ ای را مورد استفاده قرار می دهند. گرمای هسته ی رآکتور، به وسیله ی یک سیستم سرمایشی دفع می شود و با استفاده از این گرما، توربین بخار متصل به ژنراتور، به منظور تولید الکتریسیته به حرکت در می آید.

نکته قابل توجه اینجاست که در 20 دسامبر 1951 برای نخستین بار در آمریکا در یک پایگاه آزمایشگاهی با نام EBR-I از رآکتور هسته‌ ای برای تولید انرژی الکتریکی (در حدود 100 کیلووات) استفاده شد. یعنی سالها بعد از انفجار بمب های هیروشیما و ناکازاکی.

چه مدعایی روشن تر از ترتیب و توالی این تاریخ ها برای نا مشروع دانستن خاستگاه دانش اتمی آمریکایی... ؟!!

خاستگاهی باطل به همراه خونریزی و وحشی گری و سلطه گری بر دنیا....

افکاری که این سئوال مهم را به ذهن متبادر میکند که  اگر ایالات متحده در بدو شروع فعالیت هسته ای اش در وضعیت جنگ قرار نداشت و خود را در ماراتن نابودگری با دیگر کشورهای جهان نمیدید هرگز به سراغ دانش پیشرفته ی هسته ای میرفت ؟!

شاید بتوان سرآمد جرایم هسته ای آمریکا را ممانعت صریح و ضمنی کشورهای دیگر از دستیابی به فعالیت صلح آمیز هسته ای دانست. ولی باید گفت که علی رغم تلاش ها و هزینه های گزاف در این زمینه همیشه هم موفق نبوده و نخواهد بود.

بعد از انفجار هسته ای هیروشیما، تمام ساعت های شهر بر روی عدد 8:15 خوابیده بود. شاید هدف اصلی آمریکا هم عقب مانده نگه داشتن ژاپن از نظر علمی و نظامی و صنعتی  بود که نه در ژاپن محقق شد و نه در دنیای چندین قطبی امروز شدنی است.

تمام تحریم ها و فشار های مستقیم و غیر مستقیم آمریکا برای توقف برنامه صلح آمیز هسته ای ایران تا به امروز بی نتیجه بوده است و پیشرفت دانش بومی ایران در زمینه هسته ای زنگ خطر رقابت تمام کشورهای انحصار طلب از جمله آمریکا را به صدا در آورده است زنگ هشداری با هر مستمسکی از تهدید و فشار و تحریم گرفته تا کوتاه آمدن و مذاکره هرگز قطع نخواهد شد.

منبع: تسنیم

https://www.cafetarikh.com/news/31055/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما