۰
plusresetminus
برای ازدواج دلایل مختلفی وجود دارد تا انسان را به این امر تشویق کرده و او را مقابل مشکلات بیمه کند؛ امام رضا (ع) نیز به یکی از اصلی ترین این دلایل اشاره کرده اند.
فلسفه ازدواج در نگاه امام رضا (ع)
ازدواج از مقدس ترین پیوندها در اسلام است به گونه ای که تکمیل نیمی از ایمان آدمی در گروی آن بوده و انجام و زمینه سازی برای آن مورد تاکید و توصیه فراوان است.

آنچنان که خداوند در آیه 21 سوره مبارکه روم می فرماید: «و از نشانه هاى او این است که براى شما از خودتان جفت هایى آفرید، تا بدان ها آرام گیرید و میانتان دوستى و مهربانى نهاد همانا در اینها نشانه هایى است براى مردمى که مى اندیشند».

پیامبر خدا (ص) می فرمایند: «در اسلام هیچ بنایى ساخته نشد که نزد خداوند عزّ و جلّ محبوبتر و ارجمندتر از ازدواج باشد.»

ایشان همچنین فرموده اند: «ازدواج کنید تا جمعیت شما زیاد شود؛ زیرا من در روز قیامت به وجود شما حتى به فرزندان سقط شده تان بر سایر امت ها مى بالم.»

امام رضا (ع) نیز می فرمایند: «اگر درباره ازدواج و پیوند، آیتى محکم و سنتى پیروى شده [از رسول خدا صلى الله علیه و آله] هم نبود، باز، نیکىِ به خویشاوند و مأنوس شدنِ با بیگانه، که خداوند در این امر قرار داده است، انگیزه اى بود که خردمندِ صاحبدل به ازدواج رغبت کند و انسان موفق درست اندیش به آن بشتابد.»

جالب آنکه در روایات بر ازدواج هنگام جوانی تاکید شده و آن را دارای برکات و ثمرات ممتاز معرفی می کند. آنچنان که پیامبر خدا (ص) می فرمایند: «هیچ جوانى نیست که در دوره جوانى اش ازدواج کند، مگر آن که شیطان او فریاد برآورد که: اى واى ، اى واى! دو سوم دینش را از [گزند] من حفظ کرد. بنابر این، بنده باید براى حفظ یک سوم دیگر تقواى الهى در پیش گیرد.»

آن حضرت (ص) همچنین فرموده اند: «ازدواج کرده خفته نزد خدا فضیلت دارد بر ازدواج نکرده روزه گیر شب زنده دار.»

و از ایشان است که: «بدترین افراد شما عزب هاى شمایند؛ دو رکعت نماز فرد متأهل بهتر است از هفتاد رکعت نماز فرد غیر متأهّل.»

علاوه بر این، در آیات قرآن روایات معصومین علیهم السلام از عدم ازدواج به دلیل ترس از مشکلات مالی نهی شده و جالب آنکه ازدواج به عنوان ابزار گشایش روزی معرفی می شود.

خداوند در آیه 31 سوره مباره نور می فرماید: «بى همسران خود و غلامان و کنیزان شایسته تان را همسر دهید،  اگر تهیدست باشند، خداوند از فضل و کرم خود آنان را توانگر مى گرداند که خداوند گشایشگر داناست».

رسول خدا (ص) نیز فرموده اند: «مردان بى همسر خود را زن دهید؛ زیرا با این کار خداوند اخلاق آنان را نیکو مى گرداند و روزى هایشان را زیاد مى کند و بر جوان مردی هاى آنان مى افزاید.»

ازدواج به اندازه ای در اسلام مهم و مقدس است که خداوند برای کسانی که زمینه آن را برای جوانان تسهیل کنند، امتیاز و ثواب بسیار در نظر گرفته است.

آنچنان که امام صادق (ع) فرموده اند: «هر که عزبى را زن دهد ، از جمله کسانى است که خداوند عزّ و جلّ در روز قیامت به او نظر مى افکند.»

همچنین، امام کاظم (ع) می فرمایند: «سه نفرند که در روزى که سایه اى جز سایه عرش خدا نیست در سایه عرش اویند: مردى که برادر مسلمان خود را زن دهد، یا به او خادمى هدیه کند یا راز او را بپوشاند.»

منابع:

مکارم الاخلاق

بحارالانوار

کافی

میزان الحکمه

منبع: قدس آنلاین

https://www.cafetarikh.com/news/31568/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما