۰
plusresetminus
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در ششمین همایش تاریخ مجلس با بیان قدرت مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس بیست و یکم و دوم شورای ملی قوانینی تصویب کرد که ننگ ایران بود و در آن مجلس با قیام و قعود، قطعه‌ای از ایران جدا شد.
مقایسه مجلس شورای اسلامی و ملی به روایت ابو‌ترابی فرد
 ششمین همایش تاریخ مجلس در زمینه دوره‌های 21 و 22 ساختار و کارکرد مجلس شورای ملی عصر امروز در کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی برگزار شد، در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین حاج سیدمحمد حسن ابوترابی‌فرد، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، الهام امین‌زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی حضور داشتند. حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در این مجلس طی سخنانی اظهار داشت: نهاد قانون‌گذاری عمری 110 ساله در ایران دارد و ایران بعد از  ژاپن دومین کشور قاره کهن آسیا است که دارای مجلس قانون‌گذاری شده است.

وی افزود: بعد از پیروزی اسلامی شاهد خلق نهاد قانون‌گذاری کاملا متفاوت با گذشته در مقایسه با سازمان‌های منطقه و جام‌جهانی هستیم.

ابوترابی‌فرد ادامه داد:‌مجلس شورای اسلامی  میانگین با مشارکت بالای 60 درصد ملت ایران در این تاریخ سی و چند ساله تشکیل شده است و همانطور که بنیان‌گذار انقلاب فرموده‌اند مجلس در راس امور قرار دارد و جز نادر کشورهایی هستیم که برای انحلال  مجلس یک فرصتی پیش‌بینی نشده است.

نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی گفت:  مجلس بیست و یکم شورای ملی، هنگامی شکل گرفت که قبل از آن منحل شده بود. اما خوشبختانه مجلس شورای اسلامی قدرتمند است و این قدرت ناشی از استقلال قدرت سیاسی کشور است.

وی ادامه داد: در مجلس بیست و یکم شواری ملی قانونی تصویب شد که برای ایران مایه ننگ بود قانون کاپیتولاسیون در مجلس بیست و یکم به تصویب رسید این در حالی است که در سلسله قاجاریه دو قرارداد ننگین ترکمنچای و گلستان با کشور روسیه بسته شد که ایران جنگید و شکست خورد و روس‌ها نحوه‌ای از کاپیتولاسیون را برقرار کردند و مدرس در مجلس این قانون را لغو کرد.

ابوترابی گفت: در دوران پهلوی در مجلس بیست و یکم، به مستشاران نظامی آمریکا مصونیت داده شد که نشان دهنده افول اقتدار ایران اسلامی بود.

وی افزود: حضرت امام به این مصوبه ننگین مجلس اعتراض کرد که شاید شاهکار ننگین مجلس بیست و یکم بتوان آن را شمرد و تفاوت پهلوی‌ها با قاجار این است که قاجاریان جنگیدند و شکست خوردند و بخشی از ایران را تجزیه کردند و به دستور محمدرضا شاه در مجلس بیست و یکم با قیام قیود قطعه‌ای از خاک ایران را جدا کردند.

وی ادامه داد: برای فهم تفاوت مجلس شورای ملی و شورای اسلامی باید به مقایسه مجلس بیست و یکم و دوم و مجلس اخیر پرداخت، شما شاهد بودید که در مسئله برجام 6 کشور بزرگ در روزهای متمادی با هیأت مذاکره‌کنندگان مقتدر جمهوری اسلامی مذاکره کردند.  برخی از همکاران همین مجلس نسبت به مذاکره‌کنندگان مقتدری که دنیا را مقهور خود کردند نقد داشتند.

مجید مجیدی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی از دیگر سخنران برنامه بود، اظهار داشت: این نهاد با پیش از 50 تألیف در زمینه تاریخ مجلس داشته است و افتخار دارد در سال 95 که همزمان با صد و دهمین سال آغاز شکل‌گیری مجلس در ایران است، پروژه تاریخ جامع مجلس را شروع کنیم.

وی افزود: نخستین همایش تاریخ مجلس در سال 1389 آغاز به کار کرد و مجموعاً‌ در این 6 دوره 22 مجلس شورای ملی را بررسی کرد و مجموع مقالات هر 5 همایش چاپ و منتشر شده است که در حدود 400 مقاله است.

وی افزود: تاریخ پارلمان تا قبل از این همایش‌ها در محجوریت به سر می‌برد اما اکنون شاهدیم که دانشجویان دوران کارشناسی ارشد و دکترا تز پایان دوره خود را به تاریخ مجلس می‌پردازند.

مجیدی گفت: کتاب التفهیم الاول صناعة التنجیم نوشته ابوریحان بیرونی در سال 2009 میلادی به چاپ رسید و به بخش میراث مکتوب یونسکو ارسال شد و این نسخه به دلیل قدمت در حافظه تاریخی یونسکو ثبت شده است و امروز عکس این اثر گرانقدر رونمایی می‌شود.

منبع: فارس

https://www.cafetarikh.com/news/32243/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما