۰
plusresetminus
رژیم شاهنشاهی که مبهوت قیام 15 خرداد مردم شده بود، با حمایت رسانه های وابسته و رسانه های غربی و برای بزرگنمایی تجمع خیابانی گروههای حامی خود، در تلاش بود اهداف واقعی قیام عاشورایی 15 خرداد را تخطئه نماید. برای این منظور نیز روزنامه های دولتی انقلابیون را به میکروب ها تشبیه می کنند، غافل از اینکه بعد از مدتی کار شاه به جایی می رسد که از سر ناچاری می گوید « صدای انقلاب شما ملت ایران را شنیدم »
حمایت رسانه‌های خارجی از کشتار مردم توسط شاه
  پس از دستگیری حضرت امام خمینی (ره)، قیام مردم در 15 خرداد 1342 سرآغاز جنبش منحصر به فرد اجتماعی و سیاسی شد که با الهام از فرهنگ غنی عاشورا بستر بروز انقلاب اسلامی ایران در بهمن سال ۵۷ و استقرار حکومت اسلامی بر مبنای نظریه‌ ولایت مطلقه فقیه امام را فراهم کرد. لذا رژیم شاهنشاهی که در آن زمان مبهوت قیام 15 خرداد مردم شده بود با حمایت رسانه های وابسته و رسانه های غربی در تلاش برای بزرگنمایی گروههای حامی خود برای تخطئه انقلاب بود. در این راستا  به بازخوانی روزنامه‌های روز 22خرداد 1342 پرداخته شده است: 22  خرداد 1342

میکروب هایی که به جان رژیم افتاده اند!


روزنامه اطلاعات وابسته به رژیم طاغوت امروز در مقاله ای با عنوان « با این میکروب مبارزه کنید !» نوشت :

"هرج و مرج و اغتشاش یکی از بیماری های حاد اجتماع است و سبب بروز آن جمع آمدن و فعالیت چند میکروب مضر است که یکی از آن ها شایعات نام دارد .  با شایعات در این شهر روزی چند بار دولت می رود و دولت می آید . روزی چند بار در چند گوشه شهر کشت و کشتار می شود . روزی چند صد نفر توقیف می شوند. روزی چند مرتبه سیاست های خارجی درباره ایران تغییر نظر می دهند و خلاصه روزی چند بار اسرافیل در صور خود می دمد !"
 

نویسنده شایعات را حشیش و مخدری خطرناک خواند و افزود : ولی وقتی انسان چشم می گشاید می بیند زندگی بر مدار طبیعی خود می گذرد و در گردش ستارگان و اوضاع و افلاک و احوال بندگان خدا کمترین تغییری روی نداده است . رک اطلاعات ، 22 خرداد 1342 ، صفحه 2(1)

دانشجویان ایرانی عازم آمریکا شدند !

دیروز 21 تن از دانشجویان ایرانی با استفاده از بورس آموزشی بین المللی تهران را به قصد آمریکا ترک کردند .

امسال بیش از 50 تن از جوانان ایرانی با استفاده از این برنامه به آمریکا سفر خواهند کرد تا با زندگی مردم آمریکا آشنا شوند .

این عده به 5 گروه تقسیم شده اند که دو گروه آن این هفته عازم آمریکا شده و سه گروه دیگر در اواخر تیر و یا اوائل مرداد ماه به آمریکا خواهند رفت .

این دانشجویان مدت یک ماه بین خانواده های آمریکایی زندگی خواهند کرد و 15 روز از دانشگاه های آمریکا دیدن نموده و 15 روز نیز در ایالات مختلف آمریکا به بازدید خواهند پرداخت. رک اطلاعات ، 22 خرداد 1342 ، صفحه 16 (2)

حمایت رسانه های خارجی از کشتار مردم توسط شاه پهلوی در قیام 15 خرداد

در پی سرکوبی انقلاب خونین 15 خرداد همچنان حمایت رسانه های خارجی از رژیم ادامه دارد .

در این راستا «خبرگزاری آلمان امروز گزارش داد اعتصاب عمومی تهران با شکست مواجه شد . تمام مغازه ها باز و مردم به کار عادی مشغول بودند . در تهران امروز کسی توقیف نشد و ناظران سیاسی شکست اعتصاب را شکست کلی و کامل گردانندگان حوادث اخیر می دانند»

یونایتدپرس نیز گزارش داد « دیروز در تهران آرامش برقرار بود و تنها چند مغازه در تهران بسته بود. اسدالله علم نخست وزیر گفت عدم پشتیبانی مردم از اعتصاب شکست بزرگی برای آن ها است که اغتشاشات را بوجود آوردند . وی گفته است کاملا روشن است که اکثریت مردم از برنامه های شاه حمایت می کنند. علم گفته است دولت بر اوضاع مسلط است .

دیروز علیرغم حکومت نظامی تظاهراتی به طرفداری از شاه و دولت صورت گرفت . گزارش های رسیده از سراسر ایران حاکی است که تظاهرات مشابهی به طرفداری از دولت صورت گرفته است»

آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است « دولت ایران امروز علیرغم مخالفینی که اغتشاشات اخیر را به راه انداختند دستور داد 10 میلیون کارت الکترال برای انتخابات آینده تهیه شود»

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس « دیروز چند جیپ از کسانی که فریاد می زدند زنده باد شاه و مرگ بر ارتجاعیون سیاه در خیابان های شهر به راه افتادند ولی از طرف فرمانداری نظامی از این تظاهرات نیز جلوگیری شد . رک اطلاعات ، 22 خرداد 1342 ، صفحه 14(3)

پی نوشت:

1.بی شک شایعات میکروبی هستند که جامعه را به بیماری سوق می دهند ولی میکروب تنها در یک بدن مستعد می تواند رشد و نمو کند . جامعه استبدادی و دیکتاتوری زمان شاه که به مردم اجازه تامل و اندیشیدن نمی داد جامعه را مستعد پذیرش شایعات می کرد . از سوی دیگر رژیم نیز بسیاری از واقعیات را که مردم با چشمان خود می دیدند از فقر و فساد گرفته تا فحشا و دزدی مسئولین حکومتی شایعه می خواند تا زبان و دهان مردم را ببندد و طبیعتا این روال برای همیشه نمی تواند تدوام بیابد و یک روز شاه چشم باز می کند و می بیند از سوی مردم محاصره شده و در این روز دیگر نطق رادیو و تلویزیونی که ای ملت « صدای انقلاب شما ملت ایران را شنیدم » کارساز نخواهد بود.

2. اعزام دانشجویان ایرانی به آمریکا برای تحصیل فرهنگ غربی از سوی شاه به امید این صورت می گرفت که ایران به تدریج مسیر و فرهنگ غرب را پیشه کند . محمد رضا شاه مسیر پدرش که دیکتاتوری سخت را پیشه کرده بود به زغم خود با یک دیکتاتوری نرم ادامه می داد . او فکر می کرد اگر فکر و فرهنگ مردم را به تدریج تغییر دهد می تواند همان کارهایی که پدرش نتوانست را به خوبی عملی سازد . با این وجود شاه در این نقشه خود نیز ناکام ماند و بسیاری از دانشجویانی که به آمریکا اعزام شده بودند بعدها در صف مقدم مبارزه با طاغوت ایستادند . شاه در روز 17 آبان 1356  به اتفاق همسرش به امریکا سفر کرد. هزاران نفر از دانشجویان ایرانی که از سراسر امریکا به واشنگتن آمده بودند. تظاهراتی بی‌سابقه‌ای علیه شاه در برابر کاخ سفید برپا کردند. دانشجویان تصاویر بزرگی از امام در دست داشتند. روزنامه‌ها و تلویزیون رژیم برای نخستین‌ بار از تظاهرات ضد شاه دانشجویان ایرانی خبر دادند. تظاهرات مشابهی نیز در نیویورک، پاریس و بن انجام شد.

3.حمایت رسانه های خارجی و کشورهای غربی از شاه برای سرکوب ملت خود یکی از مواردی است که کمتر بدان پرداخته شده است . عده ای در سال های گذشته و بخصوص در رسانه های خارجی بر آن شده اند تا نشان دهند چون شاه در برابر غرب ایستاده بود آنان مردم را به انقلاب و برانداختن شاه تحریک کردند و این خط از سوی رسانه هایی چون من و تو و در مستندهای بی شماری که از سوی آنان تولید می شود پی گرفته شده است ولی نگاهی به مطبوعات و رسانه های دوره شاه باطل السحر این ادعا ها است . روزنامه هایی که همه روزه حمایت رسانه ها و قدرت های غربی از شاه را پوشش می دادند و شاه به حمایت آنان در سرکوب ملت خود افتخار می کرد.

             منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی 
https://www.cafetarikh.com/news/32522/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما