۰
plusresetminus
شهر سنندج با برخورداری از صدها مسجد قدیمی و زیارتگاه های بزرگان دینی، یکی از مقاصد اصلی گردشگران مذهبی است اما در این میان مسجد دارالاحسان جایگاهی ویژه دارد.
مسجد تاریخی دارالاحسان سنندج
زمان ساخت مسجد جامع سنندج بر اساس کتیبه ها واشعار فارسی که بر روی دیوارها و ستون های آن نگاشته شده ، به سالهای 1226 تا 1232 بر می گردد. مسجد دارالاحسان سنندج که به «مسجد جامع» نیز معروف است، در خیابان اصلی و قدیمی شهرسنندج واقع شده و یکی از آثار دیدنی و تاریخی این شهر محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کردستان می گوید: این بنای تاریخی که ساخت آن به دوره قاجار برمی گردد شامل دو ایوان شرقی و جنوبی، گل دسته‌های بالای ایوان شرقی، صحن مرکزی، ۱۲ حجره در اطراف، شبستان ستون دار با ۲۴ ستون سنگی مارپیچ می باشد.

علوی افزود:مسجد جامع سنندج به شماره 375 درفهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

هر بازدید کننده ای که به مسجد دارالاحسان سنندج می آید مسحور تزیینات کاشی کاری هفت رنگ مینایی ، ظریف، آجرکاری لعاب دار و معقلی، حوض سنگی و فواره‌های زیبا و همچنین ستونهایی با تزیینات طنابی آن می شود.

بدون اغراق این بنا از جمله مساجدی است که در آن آیات قرآنی بر سایر تزئینات فزونی یافته است لذا علاوه بر نمای بیرونی در نمای داخلی و سر ستون ها نیز به صورت گسترده ای از سوره ها و آیات قرآنی استفاده شده است

سیمین پور یکی ازگردشگران اصفهانی در بازدید از این مسجد می گوید: کاشی‌کاری‌های گسترده که آیات قرآن و سایر متون بر آن نگاشته شده در عین زیبایی بسیار زیاد آن، نوعی حال و هوای عرفانی خاصی را نیز به آن بخشیده است.

قربانی گردشگر کرمانشاهی هم می گوید: من هر بار که به سنندج می آیم سعی می کنم برای ادای نماز به مسجد جامع سری بزنم چرا که بسیار دلنشین و دیدنی است و حس خوبی به نمازگزاران می دهد.

مسجد دارالاحسان سنندج که از صدها سال پیش نماز با حضور مومنان نماز جماعت در آن ادا شده امروزه هم مکانی برای عبادت و اجتماع مردم متدین دیار کردستان است.

مسجد جامع سنندج ازنظر سبک معماری و تزیینات وابسته به معماری یکی از زیباترین وباشکوه ترین مساجد استان کردستان است وهمه ساله گردشگران ومسافران زیادی رابه دیدن این همه ذوق وهنربه خودجلب می کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

https://www.cafetarikh.com/news/32650/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما