۱
plusresetminus
وقایع دیگری نیز رخ داد که نزدیک بود نقشه ی کودتا را پشت دروازه ی تهران به هم بزند و قزاقها را متفرق سازد: یکی از انها این بود: مقارن سه بعد از ظهر روز قبل از کودتا از طرف دولت تلگرافی به قوای قزاق مخابره شد که دولت به فرمانده ی قوای قزاق امر کرده بود که به تهران نیاید.
اتفاقی که می توانست کودتای 3 اسفند را نافرجام کند!
جوان و تاریخ- اخبار تاریخی

اتفاقی که می توانست کودتای 3 اسفند را نافرجام کند!

کودتای سوم اسفند 1299 اولین کودتایی بود که در سطحی وسیع در ایران رخ داد. پیش از این یک بار دیگر رضاخان در درون خود قزاق خانه در یک کودتا شرکت کرده بود و همان تمرینی بود برای کودتایی بزرگ تر. از همین روست که می بینیم وی تمام خطرات کودتای سوم اسفند 1299 را از میان بر می دارد. طبق یک روایت برخی از رویدادهایی که ممکن بود که نقشه کودتا را بر هم بزند، از این قرار بود:

«وقایع دیگری نیز رخ داد که نزدیک بود نقشه ی کودتا را پشت دروازه ی تهران به هم بزند و قزاقها را متفرق سازد: یکی از انها این بود: مقارن سه بعد از ظهر روز قبل از کودتا از طرف دولت تلگرافی به قوای قزاق مخابره شد که دولت به فرمانده ی قوای قزاق امر کرده بود که به تهران نیاید. چون قوای قزاق نمی دانست برای چه به تهران می رود و رویت این تلگراف توسط افسران یقینا حقایق را آفتابی می کرد و نقشه ی کودتا را بر هم می زند، لذا سران کودتا متن تلگراف دولت را پنهان کرده و از نظر افسران آن را مخفی کردند، بدین ترتیب خطر اول سپری شد.»1

 1-باستانی پاریزی، تلاش آزادی، قم، نشر خرم، 1379، ص 293-294

https://www.cafetarikh.com/news/32995/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما