۰
plusresetminus
در بحبوحه انقلاب مشروطیت والی تبریز به تهران گریخت و تبریز بدست انقلابیون افتاد و بنا به دستور محمدعلی شاه مستبد ، شخصی بنام عین الدوله با قوای دولتی به شهر باسمنج در نزدیکی تبریز آمد تا مردم شهر را تحت فشار اقتصادی قرار دهد و بدین ترتیب راه ورود هرگونه غذا و آرد و سوخت و سایر مایحتاج مردم تبریز بسته شد ولی مردم با تحمل سختی ها و مقاومت در مقابل زور گویان ، نقشه عین الدوله را نقش بر آب کردند .
تلختـرین روز های تاریخ  تبـریز
حدود یک قرن پیش مردم قهرمان و مبارز تبریز مانند همیشه برای حفظ مملکت و دیار خویش و رهانیدن از دست مستبدان و متجاوزان با پشتیبانی قهرمانان ملی خود ستارخان – باقرخان - ثقه الاسلام و . . . بپاخاست .


در بحبوحه انقلاب مشروطیت والی تبریز به تهران گریخت و تبریز بدست انقلابیون افتاد و بنا به دستور محمدعلی شاه مستبد ، شخصی بنام عین الدوله با قوای دولتی به شهر باسمنج در نزدیکی تبریز آمد تا مردم شهر را تحت فشار اقتصادی قرار دهد و بدین ترتیب راه ورود هرگونه غذا و آرد و سوخت و سایر مایحتاج مردم تبریز بسته شد ولی مردم با تحمل سختی ها و مقاومت در مقابل زور گویان ، نقشه عین الدوله را نقش بر آب کردند ولی در همین احوال ، قوای  متجاوز روس با نقشه ای از پیش طراحی شده با هزاران نیروی نظامی و ابزار و ادوات و ماشین های جنگی به تبریز حمله و شهر را اشغال کرد .

 مردم قهرمان و غیور تبریز با دست خالی و با چوب و چماق و بیل و آهن آلات و . . . به همراه روحانی مبارز میرزا علی ثقه الاسلام در روز اول محرم سال 1330 هجری قمری جهت حفظ ناموس و شهر و دیار خود موقع صبح به روس های اشغالگـر حمله کرده و آنهارا تار و مار کردند .

 روز پنجم محرم حدود 10000نفر از نیروهای تازه نفس روس از طرف شرق تبریز و سمت رود آجی چای به تبریز حمله و شهر را با توپ و تانگ مورد تجاوز قرار دادند .

در این جنگ نابرابر ، فرزندان غیور و قهرمانان تبریز بنا بدستور فرمانده روس دستگیر و بعد از یک دادگاه نمایشی به اعدام محکوم شدند و روز دهم محرم یعنی روز عاشورا ساعت 7 صبح و قبل از طلوع آفتاب قهرمان ثقه الاسلام و هفت نفر از بهترین ها را از باغشمال به میدان دانشسرا منتقل و به دار کشیدند ، این قهرمانان عبارتند از :


میرزا علی ثقه الاسلام – شیخ سلیم خطیب – ضیاء العلماء – حاج محمد قلی خان – میرزا صادق الملک – آقا محمد قفقازچی و فرزندان 16 و 18 ساله کربلایی علی مسیو



https://www.cafetarikh.com/news/35174/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما