۰
plusresetminus
وبلاگ قدیم قدیما

میدان مشق در گذر زمان

میدان مشق مربوط به زمان قاجاریه است و درتهران، محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده ،این عمارت هسته اولیه مجموعه ی میدان مشق است که در دوره فتحعلی شاه به عنوان پادگان نظامی در شمال شهر تهران دوره صفوی بنیان نهاده شد.
میدان مشق در گذر زمان
میدان مشق مربوط به زمان قاجاریه است و درتهران، محدوده بین خیابان امام خمینی و سی تیر واقع شده ،این عمارت هسته اولیه مجموعه ی میدان مشق است که در دوره فتحعلی شاه به عنوان پادگان نظامی در شمال شهر تهران دوره صفوی بنیان نهاده شد. عمارت نظامی میدان مشق که بعدها به عمارت قزاقخانه موسوم شد، چندین دوره ساخت و ساز را شامل شده و عمده ترین تغییرات انجام شده در آن در دوره ناصرالدین شاه قاجار و پهلوی اول صورت گرفته است.

به تدریج در فضای باز مقابل این عمارت ساختمان های دولتی چون کاخ شهربانی، کاخ وزارت خارجه، موزه ایران باستان، شرکت نفت ایران و انگلیس، و عمارت پست بنا شده بود.




در قسمت شمال غرب حصار طهران زمین بزرگ و وسیعی بود که با اینکه خارج شهر محسوب می‌شد ولی چسبیده به شهر بود. زمینی که از دوره فتحعلی ‌شاه قاجار برای اردو زدن نظامیان و مشق نیروهای نظامی اختصاص یافت. نه اینکه همچون پادگانهای امروزی باشد بلکه فقط قطعه بیابانی بود که در آن تیر و توپ در می‌کردند و در کنارش دفیله پیاده‌نظام و سواره‌نظام. با وسعت یافتن شهر در دوره ناصری این تکه زمین به تملک دولت در آمد و برای خود چهاردیواری پیدا کرد و شناسنامه؛ «میدان مشق طهران». محوطه میدان مشق به سال 1278ق به اهتمام سپهسالار دیوار و دروازه‌ای زیبا پیدا کرد که گاهی ناصرالدین‌ شاه از بالای آن به تماشای مشق قشون می‌نشست.


توسه و تجدید میدان مشق دارالخلافه تهران و ساختن دیواری مشتمل بر طاقنماهای آجری در دور تمام میدان مشق به شکل مربع به اهتمام میرزا محمدخان قاجار سپهسالار در سال1278 قمری به سال بوده است. منظور از ایجاد این میدان مشق دادن نظامیان شاه تحت نظارت استادان نظامی روسی و اروپایی بر طبق شیوه غربی بود و گاهی اوقات ناصرالدین ‌شاه هم در بالاخانه‌ای که هنوز قسمتی از آن باقی است جلوس می‌کرد و رژه قزاقان و مشق آنها را تماشا می‌کرد.

https://www.cafetarikh.com/news/35221/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما