۰
plusresetminus
تاسیس بزرگترین کتابخانه دنیای باستان در گندی شاپور (خوزستان) یازدهم ژوئن سال ۲۵۰ میلادی.
نخستین کتابخانه دنیای باستان
تاسیس بزرگترین کتابخانه دنیای باستان در گندی شاپور (خوزستان) یازدهم ژوئن سال ۲۵۰ میلادی.

کتابخانه گندی شاپور که بزرگترین کتابخانه دنیا باستان بشمار آورده شده است آغاز بکار کرد.

دانشگاهی که در همین محل و به همین نام دایر شده بود نیز بزرگترین مرکز آموزش و پژوهش پزشکی- فلسفه - ادبیات دنیای قدیم خوانده شده است. در این دانشگاه استادان ایرانی - هندی - یونانی - و رومی تدریس می کردند.

دانشگاه جندی شاپور بود که عدد نویسی هندی (سانسکریت) را به دلیل آسان بودن بکارگیری -متداول کرد که بعدا ایرانیان آنرا در جهان اسلام رایج ساختند و به تدریج به اروپا منتقل و جای عدد نویسی لاتین را گرفت و چون اروپائیان انرا از اعراب مستقر در اسپانیا فرا گرفته بودند به نام (عربیک نومرال) بین المللی شده و همین است که امروز در سراسر جهان متداول است و از چپ به راست نوشته می شود.

در غرب به مرور زمان شکل اعداد اندکی فرق کرده است. برزویه دانشمند پزشکی عهد ساسانیان از دانش آموختگان گندی شاپور بود و در همانجا تدریس می کرد. گفته اند که در آن دانشگاه در آن زمان حتی عمل پیوند اعضای بدن ( دست و پا و انگشتان) انجام می گرفته.

باید بدانیم که ابتکار روش مدیریت علمی - پستخانه - نظم و نسق کشاورزی و انتقال بین المللی نهال و بذر اصلاح نژاد دام‌ها و حیوانات اهلی - برخی از روش‌های هنری و معماری - رده بندی در ارتش و سلسله مراتب نظامی - اقتصاد علمی و..... از ایرانیان بوده است.

شهر جندی شاپور در سال ۶۴۲ میلادی در جریان حمله اعراب به ایران به دست ابو موسی اشعری افتاد.

و شاید نخستین کتابخانه جهان مرکب از آجرک(تابلت) در سال ۶۳۰ پیش از میلاد توسط آشور بانیپال در شهر نینوا تاسیس شده بود، باشد.

https://www.cafetarikh.com/news/35266/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما