۰
plusresetminus
قرنی می دانست که شاه از نقشه او مطلع خواهد شد؛ بنابراین ، پیشدستی کرد و در مقام رئیس اطلاعات ارتش به شاه اطلاع داد که در حال طراحی نقشه ای است تا از این طریق افرادی را که به شاه وفادار نیستند شناسایی نماید.
رازهایی از کودتای قرنی
 

کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

یکی از وقایع مهمی که در دهه 1330 شمسی در ایران روی داد، طرح ریزی یک کودتای نافرجام بود. کودتای که توسط قرنی طراحی شد، اما سرانجام به شکست انجامید. در مورد این کودتا و چگونگی طراحی و وقوعش اظهارنظرهای کمی مطرح شده است. اما عبارات زیر از زبان گازیوروسکی یک روایت از چگونگی طراحی آن است. اینکه تا چه حد این روایت درست و صحیح است، نیازمند برملا شدن اسنادی است که تاکنون کمتر فاش شده اند:

«قره نی می دانست که شاه از نقشه او مطلع خواهد شد؛ بنابراین ، پیشدستی کرد و در مقام رئیس اطلاعات ارتش به شاه اطلاع داد که در حال طراحی نقشه ای است تا از این طریق افرادی را که به شاه وفادار نیستند شناسایی نماید. بدین ترتیب، او نقشه کاذبی را تنظیم کرد و، در واقع ، از این طرح به عنوان پوششی برای نقشه ی واقعی خود استفاده کرد تا اگر شاه از نقشه ی او اطلاع یافت احساس کند که این فقط بخشی از نقشه ی کاذب او است. این عمل تحریک آمیز که او به خوبی شاه را مطلع کرده کاملا در تهران آشکار بود اما هدف قره نی از این فریبکاری تداوم نقشه ی اصلی بود. البته جزئیات دیگری نیز وجود دارد ولی مطلب مهم دیگر آن است که او به این نتیجه رسیده بود که موفقیت نقشه اش در گرو حمایت آمریکاست ؛ به این جهت ، به سفارت آمریکا مراجعه کرد و سازمان سیا را از اهداف خود  مطلع کرد. ریچارد کاتم، که بعدها به عنوان یک نویسنده درباره مسائل ایران شهرت یافت، در آن زمان افسر سیا و مامور تماس با قره نی بود. نکته بسیار جالب و مهم آن بود که سازمان سیا این نقشه را دنبال می کرد؛ اما چیزی در این خصوص به شاه نگفت و این به این مفهوم است که سیا با این نقشه موافق بود. به عبارت دیگر، به آن چراغ سبز نشان داد و از کودتای اصلاح طلبانه حمایت کرد.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/35670/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما