۰
plusresetminus
تاریخ کشورهای توسعه نیافته نشان می دهد، هر چه کشوری سهم بیشتری از منابع طبیعی داشته باشد، ممکن است بدبختی بیشتری نیز داشته باشد. چرا که مورد توجه بیشتر استعمارگران خواهد بود. این مسئله در مورد کشور ما ایران نیز صادق بوده است؛ بخصوص در مورد منبع مهمی چون نفت. این مهم از نگاه تیز بین آیت الله کاشانی نیز دور نمانده است.
چرا کاشانی نفت را اسباب بدبختی ایران می دانست؟
 

کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

تاریخ کشورهای توسعه نیافته نشان می دهد، هر چه کشوری سهم بیشتری از منابع طبیعی داشته باشد، ممکن است بدبختی بیشتری نیز داشته باشد. چرا که مورد توجه بیشتر استعمارگران خواهد بود. این مسئله در مورد کشور ما ایران نیز صادق بوده است؛ بخصوص در مورد منبع مهمی چون نفت. این مهم از نگاه تیز بین آیت الله کاشانی نیز دور نمانده است:

«وی در مصاحبه با کینسلی مارتین سر دبیر انگلیسی ینواستیتسمن اندیشن، سیاست استعماری انگلیس را چنین تشریح کرد: من همیشه از خدا می خواستم که ما نفت نمی داشتیم و از شر سیاست استعمار انگلستان آسوده می ماندیم، زیرا سیاست استعماری انگلستان برای آن که نفت کشور ما را بدون مزاحم به یغما ببرد، در کلیه شئون اجتماعی کشور ما دخالت کرده و فساد و فقر و نفاق را در مملکت ما به وجود آورده و توسعه دادند و مملکت ما را با همین حیله های جنایت آلود استعماری و به وسیله روی کار آمدن هیئت های حاکمه فاسد از حیث اقتصاد و دیانت و اخلاق تضیعف کردند؛ چنان که کشور ما بر اثر اعمال نفوذ های شکنانه شرکت سابق نفت از داشتن استقلال سیاسی و اقتصادی حقیقی بی نصیب مانده بود.»*

 

https://www.cafetarikh.com/news/35716/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما