۱
plusresetminus
کار آیرم در شهربانی بیش از آنکه رسیدگی به اتهام رجال سیاسی باشد، پرونده سازی برای آنان بود. به طوری که به شاه نشان داده شود همه حدس های منفی اش درباره رجال کشور درست است.
شهربانی رضا خانی چگونه برای متهمین پرونده می ساخت؟
 

کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

کسانی که رضاشاه به آنان مضنون می شد و سر از شهربانی و پلیس در می آوردند، به ندرت جان سالم به در می بردند. در واقع کار آیرم در شهربانی بیش از آنکه رسیدگی به اتهام رجال سیاسی باشد، پرونده سازی برای آنان بود. به طوری که به شاه نشان داده شود، همه حدس های منفی اش درباره رجال کشور درست است. ماجرای زیر از مواردی است که با تدبیر اعضای هیات دولت کار به شهربانی نرسید:

شهربانی رضا خان

«بیچاره یاسائی که دست نشانده ی داور بود ]رئیس[ تجارت ]بود[.  تیمور تاش همه کار را به اسم یاسائی می کرد. یاسائی را وحشت برداشت. تا یک روز  ]رضاشاه[ گفت با کار این یاسائی هم باید رسیدگی بکنم. یاسائی دیگر مثل اینکه اینکه روح از بدنش رفته باشد. داور هم وقتی به یاسائی چیزی  گفته می شد خیلی پریشان می شد. من یک قدری در هیات وزراء تند حرف می زدم. گفتم شاه آمد گفت که به کار یاسائی هیات وزراء رسیدگی کند. الحمدالله خبر خوشی است. تا حالا پلیس رسیدگی می کرد ]و آن[ برای وزراء مناسبت ندارد. خیلی خوب، ما رسیدگی می کنیم . این را داور به یاسائی گفته بود. ]یاسائی[ با من خوب نبود. دیدم بیچاره از در عقب آمد به وزارت مالیه و از من خیلی تشکر کرد. خیلی پریشان بود. ولی آخرش او را نجات دادیم. ]به شاه[ گفتم رسیدگی کردیم گناهی نداشت. هر چند، آنهای دیگر هم گناهی نداشتند. بدترین معامله اش با تیمور تاش بود.»1

1-سیدحسن تقی­ زاده، زندگی طوفانی، تهران، انتشارات فردوس، 1379، ص 254

https://www.cafetarikh.com/news/35750/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما