۰
plusresetminus
ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش در سال 2014 در این مسجد اعلام خلافت کرد. پس از چند سال با اقدامات موفق نیروهای عراقی داعش مجبور شد در اقدامی غیرانسانی این مسجد معروف که از بناهای تاریخی شهر موصل به حساب می آید را منفجر کند. اقدامی که به عقیده بسیاری از ناظرین باید آن را پایان این گروه تروریستی به شمار آورد. گلدسته کج این مسجد از نکات قابل توجه آن در طول تاریخ بوده است که برای هر بیننده ای جذابیت خاص خود را داشته است.
بنای تاریخی «مسجد نوری»؛ نماد فراز و فرود گرو تروریستی «داعش»+تصاویر
کافه تاریخ- کشکول

 

 ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش در سال 2014 در این مسجد اعلام خلافت کرد. پس از چند سال با اقدامات موفق نیروهای عراقی داعش مجبور شد در اقدامی غیرانسانی این مسجد معروف که از بناهای تاریخی شهر موصل به حساب می آید را منفجر کند. اقدامی که به عقیده بسیاری از ناظرین باید آن را پایان این گروه تروریستی به شمار آورد.

مسجد النور داعش

مسجد النوری در سال 1932

تصویری از مسجد النوری در سال 1932 میلادی

 

تصویر ماهواره ای مسجد النوری قبل و پس از انفجار توسط داعش

تصویری از مسجد النوری؛ قبل و پس از انفجار توسط تروریستهای داعش

 

این بنای تاریخی شهر موصل به‌دست نورالدین زنگی، از فرمانروایان محلی که علیه صلیبیون اولیه می‌جنگید ساخته شده بود. نورالدین زنگی،‌ حاکم ولایت سوریه در امپراتوری سلجوقی بود. سال ساخت این مسجد ۷۳-۱۱۷۲ میلادی یعنی کمی پس از مرگ نورالدین زنگی به پایان رسید و در آغاز یک مدرسه اسلامی در آن جای گرفت. گلدسته این مسجد بعدها کج شد و زمانی که ابن بطوطه، جهانگرد سده‌های میانه به این محل رسید این مناره کج بود.  گلدستهٔ گوژپشت که به علت انحنای آن به این نام خوانده می‌شود، قدیمی‌ترین منارهٔ عراق بود در پی نبرد موصل به دست گروه تروریستی داعش منهدم شد و فروریخت.

https://www.cafetarikh.com/news/35981/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما