۰
plusresetminus
مدت زمانی طولانی در ایران وقتی سخن از روابط خارجی به میان می آمد تنها راهکاری که به ذهن می آمد سیاست موازنه مثبت بود؛ در عمل نیز این سیاست در مدت طولانی در عهد قاجار به اجرا درآمد. کم کم اما کسانی آمدند و ایده های دیگری را برای سیاست خارجی به میان کشیدند. از جمله این افراد سیدحسن مدرس بود.
نگاه متفاوت مدرس به سیاست خارجی
اخبار تاریخی- کشکول

 

مدت زمانی طولانی در ایران وقتی سخن از روابط خارجی به میان می آمد تنها راهکاری که به ذهن می آمد سیاست موازنه مثبت بود؛ در عمل نیز این سیاست در مدت طولانی در عهد قاجار به اجرا درآمد. کم کم اما کسانی آمدند و ایده های دیگری را برای سیاست خارجی به میان کشیدند. از جمله این افراد سیدحسن مدرس و محمد مصدق بودند.

سید حسن مدرس

«اندیشه بی طرفی مدرس در سیاست خارجی با دومین پایه ی این تفکر یعنی موازنه ی منفی کامل می شود. در حالی که بی طرفی می تواند حکایت از نوعی خنثی بودن داشته باشد اندیشه ی موازنه منفی چهره ی نوعی حرکت بی طرفانه ی فعال را در عمل به خود می گیرد. او در این زمینه عقیده داشت که ایران باید سیاست موازنه ی عدمی را نسبت به همه مراعات نماید که در مقابل اندیشه ی وجودی قرار دارد. از نگاه سیاست گذاری عمومی مدرس با بیان اندیشه ی بی طرفی به علاوه ی موازنه ی عدمی که در مجموع پایه ای برای تفکر عدم تعهد نیز تلقی می شود به عنوان واسطه ای که قصد تغییر مرجعیت کلان در سیاست گذاری خارجی را دارد وارد عمل می گردد. در حالی که مرجعیت کلان در سیاست خارجی کشور پیش از این معجونی از خواسته های شاه و اغراض دولت های بزرگ بود با ورود مدرس به عرصه ی تقنینی کشور برای نخستین بار بعد از سال های استبداد و خودکامگی شاه راه تغییر را در پیش می گیرد.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/36046/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما