۰
plusresetminus
در ایران عصر قاجار سیستم مالیات گیری درستی وجود نداشت. بسیاری از کسانی که باید مالیات هنگفتی می پرداختند از آن طفره می رفتند و برخی دیگر که توان مالیات دهی نداشتند، زیر بار پرداخت آن خم می شدند . . .
نگاه متفاوت مدرس به مسئله مالیات
کافه تاریخ- اخبار تاریخی

 

در ایران عصر قاجار سیستم مالیات گیری درستی وجود نداشت. بسیاری از کسانی که باید مالیات هنگفتی می پرداختند از آن طفره می رفتند و برخی دیگر که توان مالیات دهی نداشتند، زیر بار پرداخت آن خم می شدند. سیدحسن مدرس اما درک متفاوتی از سیستم مالیات و مالیات گیری داشت:

سید  حسن مدرس

«وظیفه پارلمان این است و حقیقتا تکلیف اولش این است که باید ببیند چه چیز باید بگیرد و از کجا باید بگیرد و به چه ترتیب باید بگیرد و به کجا صرف کند... عقیده من این است که باید مالیاتی جعل کرد که قابل جزر و مد کم و زیاد شدن باشد زیرا ممکن است یک سال برای مملکت اتفاق بیفتد که خرجش دو مقابل شد و دو عشر بگیرند. مثل مالیات گمرک که یک وقت فرض بفرمایید صدی پنج می گیرند و یک وقت هم یک اتفاق می افتد که مخارج مملکت زیاد می شود و صدی ده می گیرند ولی اول باید مالیات را روی عدل جمع کنند... البته آن فوق العاده را پارلمان حکم می دهد دولت می گیرد مردم هم می دهند.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/36062/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما