۱
plusresetminus
رضاشاه پیش از اینکه با تغییر سلطنت در ایران قدرت را بدست گیرد، سودای جمهوری خواهی در سر داشت. همچنان که برای سلطنتش، با تقلب و تجمیع نیروها به خواسته های خود رسید، برای جمهوری خواهی نیز از حمایت نیروهای خود استفاده می کرد. بخشی از حمایت ها از جمهوری خواهی رضاشاهی در نوشته ها و تبلیغات روزنامه های آن عصر بازتاب می یافت . . .
در مدح جمهوری خواهی رضاخانی!
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

رضاشاه پیش از اینکه با تغییر سلطنت در ایران قدرت را بدست گیرد، سودای جمهوری خواهی در سر داشت. همچنان که برای سلطنتش، با تقلب و تجمیع نیروها به خواسته های خود رسید، برای جمهوری خواهی نیز از حمایت نیروهای خود استفاده می کرد. بخشی از حمایت ها از جمهوری خواهی رضاشاهی در نوشته ها و تبلیغات روزنامه های آن عصر بازتاب می یافت:

«روزنامه های تهران ، و در پی آن روزنامه های ایالت ها، اندیشه ی استقرار نظام جمهوری را پیش کشیدند. در این باره آنها می نوشتند که سلطنت موروثی امکان آن را می دهد تا مردانی ناشایست بر سر کار آیند، و اشاره می کردند که در نظام جمهوری ، مردانی که مورد اعتماد ملت هستند، در راس دولت ایران جای خواهند گرفت. روزنامه ی "ستاره ی ایران" ثابت می کرد که جمهوری به هیچ روی مغایر اسلام نیست. «جمهوری اصولا هیچ تفاوتی از سلطنت مشروطه ندارد، یعنی همین قانون اساسی، همین مجلس و همین اداره، جای خود هستند. تنها به جای پادشاه، مردی برگزیده می شود که بر او اعتماد هست و او مسلمان است. چنین مردی نیازی ندارد که پسر محمد علیشاه و یا مظفرالدین شاه باشد، کافی است که میهن پرست و یا دانشمندی گرانمایه باشد.» در روزنامه ها، مقاله هایی چون: اسلام و جمهوری، جمهوری و زن، جمهوری و قانون انتخابات و جز اینها چاپ می شدند.»

 

https://www.cafetarikh.com/news/36093/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما