۱
plusresetminus
در طول تاریخ استعمار همیشه بودند افرادی که توسط دستگاه های بیگانه  برعلیه مردم و ملت خود خریداری شدند؛ آنان پس از پایان ماموریت خود نیز همیشه توسط دولت انگلستان مورد حمایت بودند. این امر سبب می شد تا این حس القاء شود که هرکس در راستای منافع استعمارگرانی چون انگلیس باشد، هرگز بازنده نیست . . .
انگلستان هیچگاه مامورین خود را رها نمی کند!
کافه تاریخ- کشکول

 

در طول تاریخ استعمار همیشه بودند افرادی که توسط دستگاه های بیگانه  برعلیه مردم و ملت خود خریداری شدند؛ آنان پس از پایان ماموریت خود نیز همیشه توسط دولت انگلستان مورد حمایت بودند. این امر سبب می شد تا این حس القاء شود که هرکس در راستای منافع استعمارگرانی چون انگلیس باشد، هرگز بازنده نیست:

«انگلیسی ها برای سال ها در خوزستان شیخ خزعل- شیخ محمره که حکومت خودمختار تشکیل داده بود- را داشتند .آنها زمانی که خواستند به وسیله ی رضاخان ایران را یکپارچه و حکومت را متمرکز کنند به شیخ محمره اشاره کردند که از رضا تبعیت کند و او به تهران آورده شد. خزعل آزاد بود که هر چه ثروت دارد در ایران به کار اندازد و یا به خارج انتقال دهد. او هر چه قابل حمل بود مانند طلاآلات و جواهرات و اشیاء عتیقه را بدون محدودیت به خارج فرستاد و اموال غیر منقول را به فرزندانش واگذار کرد. شاپورجی می گفت انگلستان هیچگاه مامورین خود را رها نخواهد کرد. این گفته در مورد خزعل مصداق داشت. در زمان محمدرضا، پسر شیخ خزعل به نام (شیخ احد) خزعلی آجودان کشوری شاه بود و از افراد منتفذ دربار بشمار می رفت و در برخی مسافرت های خارج محمدرضا را همراهی می کرد.»

 

منبع: حسین فردوست، ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، تهران، ویراسته: عبدالله شهبازی، تهران، انتشارات اطلاعات، 1393، چاپ سی و یکم، ص 284 – 285

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36459/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما