۱
plusresetminus
کودتای سوم اسفند را باید یکی از نقاط تاریخ تاریخ معاصر ایران به حساب آورد. رخداد تاسف باری که موجبات از دست رفتن بسیاری از آرمانهای مشروع مشروطه را با خود به همراه داشت. درباره نقش آفرینی بریتانیا در وقوع این کودتا تقریبا هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد و غالب مورخین داخلی و خارجی در این موضوع اتفاق نظر دارند. در همین رابطه امیل لوسوتور استاد سابق دانشکده حقوق دانشگاه تهران در کتاب «وقایع ایران» می نویسد . . .
کدام احمق باور میکند انگلیس از کودتا بی خبر بوده؟
کافه تاریخ- کشکول

 

کودتای سوم اسفند را باید یکی از نقاط تاریخ تاریخ معاصر ایران به حساب آورد. رخداد تاسف باری که موجبات از دست رفتن بسیاری از آرمانهای مشروع مشروطه را با خود به همراه داشت. درباره نقش آفرینی بریتانیا در وقوع این کودتا تقریبا هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد و غالب مورخین داخلی و خارجی در این موضوع اتفاق نظر دارند. در همین رابطه امیل لوسوتور استاد سابق دانشکده حقوق دانشگاه تهران در کتاب «وقایع ایران» می نویسد:

«قزاقها از قزوین که پایگاه اصلی ارتش بریتانیا در شمال ایران است به راه افتاده اند. کدام احمق باور می کند در شهری که همه چیز حتی نام کوچه ها انگلیسی شده است انگلیسی ها از عزیمت 2500 سرباز بی خبر و از نیات ایشان بی اطلاع بوده و نتوانسته باشند از اجرای نقشه آنان جلوگیری به عمل آورند؟ به اضافه چند روز پیش از خروج این عاصیان ساختگی سه هزار نفر سرباز انگلیسی به قزوین احضار شدند که جای خالی قزاقها را پر کنند. دیکتاتور (سید ضیا) مرتبا از سفارت انگلیس دستور می گیرد و پنهان هم نمی کند. هر روز اتومبیلش با یک اسکورت سوار مسلح (اسکورت مرکب از داشناکها) داخل پارک سفارت انگلیس می شود»

 

منبع: مجله خواندنیها، شماره 34، سال چهارم

 

 

https://www.cafetarikh.com/news/36509/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما