۱
plusresetminus
درباره اقدامات خلاف رضا شاه در دوران حکومتش  مباحث متعددی مطرح شده است. یکی از اصلی ترین نقدهای وارده به رضا خان به اقدامات ناشایست و تعجب آور او در مصادره اموال و املاک مردم عادی باز می گردد. اقدامی که در نهایت اویی که در ابتدا هیچگونه ملکی نداشت را به بزرگترین ملاک کشور تبدیل کرد. تاج الملوک همسر رضا شاه درباره دارایی های او در بدو زندگی مشترک می گوید . . .
روایت تاج الملوک از دارایی رضاشاه در آغاز زندگی مشترک
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

درباره اقدامات رضا شاه در دوران حکومتش  مباحث متعددی مطرح شده است. یکی از اصلی ترین نقدهای وارده به رضا خان به اقدامات ناشایست و تعجب آور او در مصادره اموال و املاک مردم عادی باز می گردد. اقدامی که در نهایت اویی که در ابتدا هیچگونه ملکی نداشت را به بزرگترین ملاک کشور تبدیل کرد. تاج الملوک همسر رضا شاه درباره دارایی های او در بدو زندگی مشترک می گوید:

 

«... من با رضا بیش از 20 سال اختلاف سن داشتم. رضا متولد 1257 و من متولد 1276. پدرم یک خانه­ کوچک در حوالی منزل ما در حسن آباد برای رضا اجاره کرد تا عروس خود را به آنجا ببرد. حالا باید بگویم که اسباب زندگی ما چه بود. یک عدد زیلوی ساده که کف یک اتاق را می پوشاند. یک عدد تشت و یک عدد کوزه و دو صندق چوبی و چند دست لحاف و تشک و یک لحاف کرسی و مقداری خرت و پرت.»

 

مردی که زمانی تمام داراییش به اعتراف همسرش هیچ بود؛ مدتی بعد به تاراج بهترین زمینهای ایران پرداخت و روستا روستا به املاکش افزوده می شد؛ در حالی که فوج فوج مردم بی گناه آواره می شدند.

 

منبع: تاج الملوک، خاطرات تاج الملوک، تهران، نشر نیلوفر، 1390، ص 32

 

https://www.cafetarikh.com/news/36791/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما