۰
plusresetminus
میلسپو به واسطه قراردادی که با ایرانیان داشت اختیارات وسیعی پیدا کرد. اختیاراتی که عمده وزرای ایرانی نیز از آن برخوردار نبودند و شاید از همین رو بود که او به تدریج با برخی از رجال سیاسی و اقتصادی ایران درگیر شد.
اختیاراتی که دولت ایران به میلسپو تفویض کرد
کافه تاریخ- تاریخ شفاهی

 

میلسپو به واسطه قراردادی که با ایرانیان داشت اختیارات وسیعی پیدا کرد. اختیاراتی که عمده وزرای ایرانی نیز از آن برخوردار نبودند و شاید از همین رو بود که او به تدریج با برخی از رجال سیاسی و اقتصادی ایران درگیر شد. خود او در این بار می گوید:

«اختیاراتی که قرارداد به من تفویض می کرد موارد زیر را در بر می گرفت.: 1)تهیه بودجه دولت به شرط تصویب وزیر دارائی و هیئت وزیران و مجلس. 2)نظارت در پرداختها و تعهدات کالی، یعنی دولت ایران تعهد کرد هیچ هززینه ای نکند و هیچ تعهدی را بر عهده نگیرد مگر آنکه امضای وزیر دارائی و شخص من را داشته باشد. 3)نظارت در پرسنل؛ یعنی پس از مشورت با وزیر دارائی من اجازه داشتم روسا و کارمندان دستگاه مالی کشور  یا سایر سازمان های دولتی را که از بودجه دولت استفاده می کردند یا با سرمایه دولت تاسیس شده بودند استخدام، ترفیع رتبه و تنزل رتبه بدهم یا اخراج کنم. 4)تجدید سازمان دستگاه مالی کشور به شرط تصویب وزیر دارائی. 5)اداره کردن یا تصدیق فوری امور مالی کشور تحت نظارت کلی وزیر دارائی.»1

 

1-آرتور میلسپو، آمریکایی ها در ایران، ترجمه: عبدالرضا هوشنگ مهدوی، تهران، نشر البرز، 1370، ص 77

https://www.cafetarikh.com/news/36989/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما