۰
plusresetminus
اسدالله علم: امشب با نماینده اسرائیل ملاقات کردم. در مورد اقدام مشترک برای مجاب کردن سنای آمریکا مبنی بر این که فروش اسلحه به ایران را بپذیرد، گفتگو کردیم.
رابطه با اسرائیل، پایه اصلی سیاست شاه
رابطه با اسرائیل، پایه اصلی سیاست شاه
شاه همواره مدعی بود که با اسرائیل رابطه چندانی ندارد و منکر هرگونه مبادله سیاسی، نظامی و اقتصادی با این کشور بود. اما روابط نظامی گسترده یکی از پایه‌های اصلی روابط فیمابین دو رژیم بود:
«امشب با نماینده اسرائیل ملاقات کردم. در مورد اقدام مشترک برای مجاب کردن سنای آمریکا مبنی بر این که فروش اسلحه به ایران را بپذیرد، گفتگو کردیم. پیشنهاد کرد که شاه موضوع را با شیمون پرز، وزیر دفاع اسرائیل، که قرار است فردا شرفیاب شود مطرح کند. ضمناً به من گفت که سناتور هوبرت هامفری خیال دارد سفری به خاورمیانه بکند؛ علی‌الخصوص به ایران، اسرائیل و عربستان سعودی... فکر خوبی خواهد بود که سفیر ما بر این مبنا در واشینگتن دعوتی از او به عمل آورد، چون به موقعیت ما در ارتباط با خرید اسلحه کمک می‌کند. تأکید کرد که اگر بخواهیم روی دست عربستان سعودی بلند شویم و بنابراین در جلب نظر سناتور پیشقدم شویم.»


منبع: اسدالله علم، یادداشت‌های اسدالله علم ، ویراستار، علی‌نقی عالیخانی، بخش سوم ج 2، تهران، انتشارات مازیار- معین، 1377، ص 814
 
https://www.cafetarikh.com/news/48168/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما