۲
plusresetminus
امیرکبیر برای پیشرفت ایران همتی مضاعف داشت. این روایت را نه یک ایرانی بلکه حتی یک انگلیسی، نیز تایید می کند. سفیر انگلستان در زمان صدارت امیرکبیر که به همراه او و شاه به اصفهان سفر کرده است، در خاطرات خود بر این نکته تاکید می کند که اصفهان در زمان امیرکبیر با اصفهان سابق متفاوت شده است.
امیرکبیر برای پیشرفت ایران همتی مضاعف داشت
امیرکبیر برای پیشرفت ایران همتی مضاعف داشت
امیرکبیر برای پیشرفت ایران همتی مضاعف داشت. این روایت را نه یک ایرانی بلکه حتی یک انگلیسی، نیز تایید می کند. سفیر انگلستان در زمان صدارت امیرکبیر که به همراه او و شاه به اصفهان سفر کرده است، در خاطرات خود بر این نکته تاکید می کند که اصفهان در زمان امیرکبیر با اصفهان سابق متفاوت شده است:
«در اراضی اطراف اصفهان تا چشم کار می کرد، فرسنگ فرسنگ کشت و کار بود. ونباید فراموش کرد تا همین اواخر خطه اصفهان را آشوب فراگرفته بود. این تحول شگفت در این دمت کوتاه درخور ستودن است. و آن نیست جز اثر روش عادلانه نایب الحکومه اصفهان، چراغعلی خان زنگنه که پیش از این نوکر شخصی امیرنظام بود. البته در شهر حالت ویرانی عمومی مملکت به چشم می خورد، اما از برزگران هیچ شکایتی راجع به زورگویی دیوان شنیده نمی شد. برتری دولت کنونی ایران بر سلطنت سابق مورد اعتراف همگی است.»



منبع: محمد امیر شیخ نوری، فراز و فرود اصلاحات در عصر امیرکبیر، تهران،  سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1386، ص 340
 
https://www.cafetarikh.com/news/48176/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما