۰
plusresetminus
تسلیم شدن ارتش و اعلام وفاداری آن به امام و انقلابیون

ضربه نهایی به حکومت پهلوی

آیت‌الله به نیروهای مسلح توصیه کرد که به آغوش باز مردم باز گردند و تسلیم دستورات مستشاران خارجی نشوند. اگر چه آیت‌الله اسم هیچ کشور یا شخصی را نبرد، اما کار خودش را کرد. حالا مشکلات ما یکباره سرریز می‌کرد.
تسلیم شدن ارتش و اعلام وفاداری آن به امام و انقلابیون
تسلیم شدن ارتش و اعلام وفاداری آن به امام و انقلابیون
یکی از عوامل مهمی که ضربه نهایی به حکومت پهلوی را وارد کرد؛ موضوع تسلیم شدن ارتش و اعلام وفاداری آن به امام و انقلابیون بود. این اقدام همزمان با سخنرانی امام و دعوت او از ارتش به ملحق شدن ارتش و نظامیان به مردم انقلابی به صورت کامل محقق شد. 
«آیت‌الله به نیروهای مسلح توصیه کرد که به آغوش باز مردم باز گردند و تسلیم دستورات مستشاران خارجی نشوند. اگر چه آیت‌الله اسم هیچ کشور یا شخصی را نبرد، اما کار خودش را کرد. حالا مشکلات ما یکباره سرریز می‌کرد. اکثر مردم می‌دانستند که منظور او چیست و درباره چه کسی صحبت می‌کند. آیت‌الله گفته بود که این توصیه را به خاطر صلاح ارتش می‌کند. گفته بود که نمی‌خواهد ارتش جلو تحقق اراده و خواست ملت را با ریختن خون آنها بر زمین بگیرد. از آن دسته از عوامل ارتش و نظامیان که به ملت پیوسته بودند تشکر کرده بود و افزوده بود که آنها با این کار شرافت ارتش و ملت را نجات داده‌اند. مقداری هم در مورد همافران و افسران نیروی هوایی در همدان، اصفهان و دیگر مناطق صحبت کرده بود. کار آنها را ستوده بود که علایق ملی و مذهبی خود را در نظر گرفته، به ملت پیوسته بودند. [امام] خمینی به طور روشن، رابطه ارتش با بختیار را به عنوان مانع اصلی بر سر راه موفقیت خود دریافته بود.»



منبع: رابرت‌هایزر، مأموریت در تهران، خاطرات ژنرال‌هایزر، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ دوم، 1365، ص 272
https://www.cafetarikh.com/news/48208/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما