۱
plusresetminus
تمام کاروانسرا تقریباً مانند هم است و بعضی از آن‌ها یک طبقه است اطاق‌های طبقه اول توسط درب‌هائی بسته می‌شود؛ مسافرانی که همه چیز مانند رختخواب و وسائل پخت و پز با خود دارند در یکی از این حجرات مسکن می‌‌یابند.
برابری اطاق‌های کاروانسرا با هتل‌های اروپائی
برابری اطاق‌های کاروانسرا با هتل‌های اروپائی

علیرغم آنکه که در گذشته نه چندان دور هتل‌ها به شکل و معنای مدرن آن در ایران وجود نداشت، اما محل‌هایی برای استراحت مسافران تعبیه شده بود که کاروانسرا نام داشتند و از نظر آسایش و راحتی تقریباً کارکردی مشابه با هتل‌ها داشتند:
«کاروانسرا ساختمانی بزرگ و چهار گوش است که فقط یک درب دارد و فاقد پنجره بیرونی می‌باشد و شامل یک حیاط بزرگ داخلی است که اطراف آن به ارتفاع یک متر بالاتر از زمین حجراتی کوچک بعرض تقریباً دو متر و عمق چهار و ارتفاع سه متر چنان تعبیه گردیده که گویا آن‌ها را در دیواری بسیار ضخیم حفر کرده باشند. تمام کاروانسرا تقریباً مانند هم است و بعضی از آن‌ها یک طبقه است اطاق‌های طبقه اول توسط درب‌هائی بسته می‌شود؛ مسافرانی که همه چیز مانند رختخواب و وسائل پخت و پز با خود دارند در یکی از این حجرات مسکن می‌‌یابند. آسایش در این اطاق با بهترین هتل‌های اروپائی برابری می‌کند. حیوانات را در حیاط جا داده به میخ‌‌های چوبی می‌‌بندند.»


منبع: هنری بایندر، سفرنامه هانری بایندر، کردستان، بین‌النهرین و ایران، ترجمه کرامت‌الله افسر، تهران، انتشارات فرهنگسرا، 1370، ص 99
 
https://www.cafetarikh.com/news/48288/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما