۲
plusresetminus
کوچ‌نشینان بختیاری و نحوه ارتزاقِ نیم قرن پیش
 «فنون کوچ‌نشینان بختیاری» نام کتابی است که پروفسور «ژان پیر دیگار» (متولد پاریس در سال 1942میلادی) مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات ملی کشور فرانسه به نگارش در آورده و در این اثر به طریقه زندگی کوچ‌نشینی و صنایع و محصولات آن پرداخته است.
 
وی در سفر به ایران چنان شیفته زندگی کوچ‌نشینی می‌شود که حتی همسرش را از میان دختران غیور لر بر می‌گزیند.
 
در بخشی از کتاب که دربردارنده اطلاعات موشکافانه و قابل تامل درباره نحوه زندگی ایل بختیاری است می‌خوانیم: از بین فعالیت‌های حاصل‌برداری سودبخش برای کوچ‌نشینان باید به قارچ هم اشاره‌ای بشود. در ییلاق، بازار چلگرد یکی از مراکز اصلی گردآمدن این محصول است.
 پروفسور ژان پیر دیگار
دکانداران متعددی گفتند که در یکی از بهترین سال‌ها، کوچ‌نشینان موفق به فروختن نیم میلیون قارچ به برخی از خریداران شدند که برای همین کار از شهرکرد می‌آیند. بعضی از کوچ‌نشینان نیز اقدام به فروش «نی» می کنند و هر بار آن را از 30 تا 50 تومان به روستائیان می فروشند که از آن حصیرهای ضخیم یا حصار و پرچین درست می کنند یا آن را برای پوشش سقف به کار می برند.
 
همین محصول توسط خود کوچ‌نشینان نیز به کار گرفته می‌شود و فروش آنها فقط حالت اضافه بر مصرف خودشان را دارد. چوب نیز یک چنین حالتی دارد منتها به دلیل انهدام پیش رونده پوشش جنگلی زاگرس،‌ کمی با این حالت تفاوت دارد.
 
منبع: فنون کوچ نشینان بختیاری، ژان پیر دیگار ، 1369، ص 19.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48386/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما