۲
plusresetminus
نمونه‌ای از مداخلات خارجی در اکوسیستم ایران
 دستکاری در اکوسیستم طبیعی ایران یکی از اقداماتی بوده که کشورهای خارجی بدون در نظر گرفتن احتیاط لازم انجام داده اند.
 
ماجرای مالاریا در ایران و وارد کردن ماهی کامبوزیا که برای دفع این پشه کاربرد داشته باعث از بین رفتن برخی از گونه‌های جانوری و ماهی‌ها در کشورمان شده است.
 
این ماهی‌ها هر چند جهت  مبارزه بیولوژیکی با لارو آنوفل‌ها کاربرد داشته‌اند اما با توجه به خصوصیاتی چون قدرت زاد و ولد بالا، خصلت تهاجمی به ماهی‌های دیگر، قدرت سازگاری بالا با شرایط مختلف و... باعث نابودی وانقراض بسیاری از گونه‌های آبزی و صدمات جبران ناپذیری به اکوسیستم آبی کشورمان شده‌اند.
 
یوگنی نیکانوروویچ پاولوفسکی

«یوگنی نیکانوروویچ پاولوفسکی» عضو آکادمی علمی اتحاد جماهیر شوروی در سفری که به ایران داشته در این خصوص اظهار داشته است: نظر به اینکه در ایران وقت کافی نداشتیم، برای مبارزه با مالاریا فقط یک اقدام را انجام دادیم و آن وارد کردن دوهزار ماهی کامبوزیا از عشق آباد بود. این ماهی‌های کامبوزیا را در گرگان میان حوض‌های مختلف ریختیم و قسمتی از آنها را نیز در پیت‌های حلبی جای داده و به‌وسیله اتومبیل‌های باری از راه شاهرود و سمنان به تهران فرستادیم.
 
بعدا در تهران معلوم شد که ما در وارد کردن ماهی‌ها کامبوزیا به خاک ایران پیش آهنگ نبوده‌ایم و در پنج سال قبل ماهی‌های مزبور را به رشت وارد کرده بودند. وقتی هئیت علمی ما از تهران بر می گشت در ضمن بازدید از حوض‌های بابلسر یک حوضی را کشف کرد که آن حوض پر از ماهی‌‎های کامپوزیا بود. 
 
منبع: نخستین مشاهدات و تحقیقات علمی ما در ایران، یوگنی نیکانوروویچ پاولوفسکی، 1943، صفحه 16
 
https://www.cafetarikh.com/news/48394/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما