۲
۲
plusresetminus
پهنای سرزمین‌های امپراتوری بریتانیا به پانزده میلیون کیلومتر مربع می‌رسید - که پهناورترین امپراتوری روی زمین بود - در حالی که فراخی خاک جزیره بریتانیا و ایرلند بیش از ۲۴۳۵۰۰ کیلومتر مربع نبود
حدود و ثغور استعمارگری بریتانیا

بریتانیا در میان استعمارگران، پهناورترین و بیشترین مستعمرات را از آن خود کرده بود. تا جایی که گفته می‌شد، آفتاب در بریتانیا غروب نمی‌کند. این مستعمرات شامل کشورهای کنونی مختلف در چند قاره بود و بریتانیا به اشکال مختلف آنها را اداره می‌کرد.
«پهنای سرزمین‌های امپراتوری بریتانیا به پانزده میلیون کیلومتر مربع می‌رسید - که پهناورترین امپراتوری روی زمین بود - در حالی که فراخی خاک جزیره بریتانیا و ایرلند بیش از ۲۴۳۵۰۰ کیلومتر مربع نبود. هندوستان - که پیش از استقلال پاکستان را نیز دربرمی‌داشت - به خودی خود «امپراتوری هند» نامیده می‌شد و یک نایب‌السلطنه بر آن فرمان می‌راند که برگماشته لندن بود و گوهری بود بر تاج و تخت پادشاهی بریتانیا. پهنه مستعمره‌های آسیایی بریتانیا تا آسیای خاوری، «هونگ کونگ» و مالزیا گسترده بود. در خاورمیانه کشورهای اردن، فلسطین، یمن و کویت «تحت الحمایه» بریتانیا بودند. در اقیانوس اطلس و به ویژه در اقیانوس آرام آمریکا نیز چند مستعمره داشت. پیش از ۱۹۳۹ «کانادا»، «زلاند نو» و «اتحادیه آفریقای جنوبی» را دولت بریتانیا از مستعمرگی رهانیده، به آنها خودگردانی داده و در جرگه «ملت‌های همسود» - مشترک المنافع - جایشان داده بود. این کشورها پسین‌تر به استقلال کامل رسیدند اما پیوند سیاسی خود با بریتانیا را نبریدند. از مستعمره‌های پیشین بریتانیا، عراق که در سال ۱۹۳۲ و مصر که در سال ۱۹۳۶ به استقلال رسیدند به «ملت‌های همسود» نپیوستند، اما با بریتانیا پیمان‌های نظامی و اقتصادی بسته بودند که سپس شکستند.»


منبع: مهران توکلی، استعمار، استعمارگری، استعمارزدایی، جهان سوم، تهران، نشر نی، 1385، صص 40- 41
https://www.cafetarikh.com/news/48457/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
سعید
خبیث ترین خلق خدا روی زمین همین انگلیسیها هستن خداییش
خون خیلی از ملتها رو کردن تو شیشه
feedback
Iran, Islamic Republic of
نوروزی
سیاستهای هیچ دولتی به اندازه انگلیس خبیثانه نبوده در طول تاریخ
ادمهای مرموز و عقده ای هستن انگلیسیها
غیر از خودشون هیچکی رو قبول هم ندارن
فک میکنن ارباب هستن بقیه رعیت