۴
۳
plusresetminus
دولت ایران در عصر قاجار با آن که به اردوکشی‌های داخلی و خارجی فراوانی تن در داد، ارتش كوچك نامنظمی داشت.
اوضاع قوای نظامی ایران در دوره قاجار
سلسله قاجاریه که نشات گرفته از یک ایل بود، با همان نگاه قبیله‌ای کشور را اداره می‌کرد و ارتشی منظم سال‌ها و تا آخرین روزهای انقراض این حکومت تشکیل نشد.
 
سلسله قاجار به اصطلاح به صورت ملوک الطوایفی اداره می‌شد و ایران برای جنگ‌ها اعلام نیاز می‌کرد و قشون مختلف متشکل از نیروهای ایل‌های مختلف و افراد تفنگدار برای کسب درآمد و بعضا به صورت مزدوری وارد سپاه ایران می شدند.
 
«میرزا محمدعلی محلاتی» (1304-1215 خورشیدی) ملقب به حاج سیاح کنشگر سیاسی مشروطه و سفرنامه‌نویس ایرانی که به آمریکا سفر کرد و اولین فردی بود که اقامت ایالات متحده را گرفت در این باره می نویسد:  دولت ایران در عصر قاجار با آن که به اردوکشی‌های داخلی و خارجی فراوانی تن در داد، ارتش كوچك نامنظمی داشت.

«میرزا محمدعلی محلاتی» (1304-1215 خورشیدی) ملقب به حاج سیاح
 
نیروهای نظامی اساسا مرکب از واحدهای نامتجانس نظامی و شبه نظامی مانند واحدهای سرباز موظف با اجیر و مزدوران ایلی دولت و مزدوران محلی زمینداران بزرگ بودند. ولی بعدأ واحدهای قزاق و ژاندارمری بر نیروهای ایران افزوده شدند.
 
واحدهای قزاق به ریاست افسران روسی و واحدهای ژاندارمری زیر نظر افسران سوئدی به وجود آمدند. گذشته از این‌ها، واحدهای قره سوران که معمولا از دسته های عیار و ندرتا از دسته های ایلی تشکیل می‌شدند و سرانجام جای خود را به ژاندارمری دادند، امنیت راه ها و روستاها را در برابر راهزنان و زورگویان محلی بر عهده داشتند.
 
افراد نیروهای نظامی و انتظامی عمومأ حقوقی ناچیزی از مردم یا دولت می گرفتند، ولی این حقوق ناچیز هم به طور منظم به آنان نمی رسید. از این رو عموما گرسنه و ژنده پوش و بی خانمان بودند. اکثر آنان طی اردوکشی‌ها اندیشه ای جز غارت نداشتند و به هنگام صلح، برای گذران زندگی، مردم ساده را زیر فشار قرار می‌دادند، به مشاغلی چون عملگی و نوکری و دزدی می‌پرداختند و در مواردی حتی تفنگ خود را به گرو می‌گذاشتند یا به فروش می‌رساندند.
 
منبع : خاطرات حاج سیاح یا دوره خوف و وحشت، محمد علی سیاح، ص 110.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48461/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Romania
احمدرضا
قوای نظامی در دوره قاجار شرایط عجیبی داشته
نظم خاصی داشته
feedback
Iran, Islamic Republic of
نادعلی
اره واقعا در دوره رضا خان که تبدیل میشه به ارتش به اصطلاح مدرن کارامدی دوران قبل رو هم نداشت و کشور تو یه روز اشغال شد
feedback
Iran, Islamic Republic of
نادعلی
میرزا محمدعلی محلاتی» (1304-1215 خورشیدی) ملقب به حاج سیاح کنشگر سیاسی مشروطه و سفرنامه‌نویس ایرانی از رجال خیلی مشکوک تاریخ ایران بوده
لطفا بیشتر دربارش مطلب بزارید
ممنون