۳
۲
plusresetminus

انحلال مجلس اقدامی قانونی یا غیرقانونی؟

دلایل دکتر مصدق برای قانونی بودن انحلال مجلس
رفراندم ظرف یک هفته در تمام نقاط کشور صورت گرفت و هیچ فرصتی نبود که فردی یا حزبی و یا اشخاص مؤثر مملکت بتوانند تصمیمی بگیرند و اعمال نفوذ نمایند
انحلال مجلس اقدامی قانونی یا غیرقانونی؟

دکتر مصدق در مرداد 1332 طی یک رفراندوم دست به انحلال مجلس زد. برخی معتقدند این رفراندوم از نظر قانونی نادرست بود و اقدام دکتر مصدق در انحلال مجلس کاملاً غیرقانونی بود؛ حتی علیرغم آنکه رفراندوم غیرقانونی بود؛ به درستی هم اجرا نگردید. اما دکتر مصدق خود با ارائه دلایلی معتقد بود که رفراندوم و انحلال مجلس ایراد قانونی نداشت. 
«(۱) حزب توده در بعضی از نقاط شمالی و مرکز یک عده پیروانی داشت که بواسطه تشکیلات منظم جلوه گر بود و در سایر نقاط اگر داشت قابل توجه نبود واین شایسته نیست که شاهنشاه بیست مليون نفوس کشور را ندیده بگیرند و برای آن ارزش قائل نشوند و هر عملی که از مردم خیرخواه وطن‌پرست صادر شود برای اینکه به آن اهميت ندهند آن را معلول تبلیغات عده‌ای قلیل بنام توده بدانند و یا قلمداد فرمایند.
(۲) اخذ آراء در همه جا زیر نظر اشخاص مورد اعتماد مردم صورت گرفت و در هیچ کجا انجمن نظارت انتخابات از عملیات حزب توده شکایت ننمود و چه خوب بود که شاهنشاه نام شهری که عده ساکنین آن سه هزار نفر بودند و از صندوق آراء هجده هزار رای درآمد فرموده باشند. چه شد که در آنوقت فرمایشی از این مقوله نشد و اعتراض نفرمودند و اکنون که هشت سال از آن می‌گذرد اینطور اظهار می‌فرمایند.
(۳) رفراندم ظرف یک هفته در تمام نقاط کشور صورت گرفت و هیچ فرصت نبود که فردی یا حزبی و یا اشخاص مؤثر مملکت بتوانند تصمیمی بگیرند و اعمال نفوذ نمایند.»


منبع.محمد مصدق، خاطرات و تألمات دکتر مصدق، به کوشش دکتر ایرج افشار، تهران، انتشارات محمدعلی علمی، 1364، ص 204
 
 
https://www.cafetarikh.com/news/48463/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Romania
صلحا
در حق دکتر مصدق نامردی شد
امریکا و انگلیس خیلی کثیف توطئه کردن برای دولت ملی
البته خوده مصدق هم واقعا زیادی رو امریکایی ها حساب کرد
feedback
Iran, Islamic Republic of
کیوان
مصدق مرد بزرگی بوده منتها یه جاهایی سادگی کرد
خدا رحمتش کنه زحمات زیادی هم در دوران تحریم کشید و اقتصاد کشور رو بدون نفت کنترل کرد