۱
plusresetminus
طرح ترور رئیس‌الوزرا آنگونه که در ابتدا گمان می‌رفت، دامنه دار و گسترده نبود. طراح اصلی این توطئه، مشار‌الملک، به خارج از کشور رفته است و مدرک مشخصی هم علیه همدستانش پیدا نشد.
دسیسه‌ای که شایعه ای بیش نبود

رضاخان تا قبل از آنکه به تخت سلطنت بنشیند، از راه‌های و حربه‌های خودساخته استفاده نمود تا شاید از این طریق بر محبوبیت خود بیفزاید. یکی از این دسیسه‌ها، طرح ترور رضاخان بود که بعدها مشخص شد آنطور که وانمود می‌شد واقعی نبوده است.
 
«در 13 اکتبر 1921، خبر از کشف توطئه ترور رئیس‌الوزرا و وزیر جنگ، در شهر منتشر شد. در آن زمان وزیر جنگ در تهران حضور نداشت و برای سرکوب جنگلی‌ها به گیلان سفر کرده بود. در این ماجرا 9 نفر دستگیر شدند و در ساختار کابینه نیز تغییراتی صورت گرفت. وزیر جنگ همچنان بر مسند خود باقی مانده و در جایگاه فرمانده کل قوا، بر اوضاع مسلط است. دسیسه مذکور شایعه‌ای بیش نبود و به هیچ وجه واقعیت نداشت. توطئه‌ای که در آخرین روزهای فصل گذشته از آن پرده برداشته شد آنگونه که در ابتدا گمان می‌رفت، دامنه دار و گسترده نبود. طراح اصلی این توطئه، مشار‌الملک به خارج از کشور رفته است و مدرک مشخصی هم علیه همدستانش پیدا نشده لذا این عده چند روزی در حبس به سر بردند و در نهایت همگی آزاد شدند. اوضاع به نفع رضاخان پیش می‌رفت و با استحکام روز افزون دیکتاتوری او، مخالفین وی در کابینه یکی یکی حذف می‌شدند. دو ماه پایانی سال 1921 صرف مذاکره و اعطای امتیاز به شرکت استاندارد اویل گردید.»


منبع: محمدقلی مجد، از قاجار به پهلوی 1309-1298 بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، مترجمین سیدرضا مرزانی، مصطفی امیری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1389، ص 200
 
https://www.cafetarikh.com/news/48495/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما