۱
plusresetminus
نارضایتی مردم ایران از بریتانیا بسیار افزایش یافته است و نفرت ایشان از این کشور بسیار شدیدتر از احساس نفرتی است که در گذشته نسبت به روسیه تزاری داشتند و جو عمومی با اینکه روزی به نفع بریتانیا بود اما اکنون به طور محسوسی فرق کرده است.
گزارشی مبنی بر عدم محبوبیت بریتانیا در ایران

اسناد و گزارشات برجامانده از دوره اواخر قاجار حاکی از آن است که نارضایتی از مردم ایران از انگلیس بسیار زیاد بوده و این کشور به دلیل عملکرد استعماری خود مورد نفرت بسیاری از مردم قرار داشت. یکی از این گزارش‌ها مربوط به بوتلر رایت در روزنامه تایمز است.

«روزنامه تایمز در 20 آگوست 1921، مطلبی را از یک (گزارشگر ویژه در خاورمیانه) تحت عنوان (تنفر از انگلیس سراسر ایران را فرا گرفته است. مطبوعات ناراضی، به سر حد انفجار رسیده‌اند)، به چاپ رساند. بوتلر رایت بریده مربوط به این قسمت از روزنامه تایمز را ضمیمه نامه خود کرده و از  عدم محبوبیت بریتانیا در تهران خبر می‌دهد و می‌افزاید: نارضایتی مردم ایران از بریتانیا بسیار افزایش یافته است و نفرت ایشان از این کشور بسیار شدیدتر از احساس نفرتی است که در گذشته نسبت به روسیه تزاری داشتند و جو عمومی با اینکه روزی به نفع بریتانیا بود اما اکنون به طور محسوسی فرق کرده است. در پارلمان و مطبوعات منازعه سختی علیه پلیس جنوب ایران به راه افتاده و اصل و اساس این نیرو، مورد حمله قرار گرفته است.»



منبع: محمدقلی مجد، از قاجار به پهلوی 1309-1298 بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا، مترجمین سیدرضا مرزانی، مصطفی امیری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی، 1389، ص 201
 
 
https://www.cafetarikh.com/news/48511/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما