۳
۲
plusresetminus
جامعه قاجاری در وهله اول و صرف نظر از طبقه بندی حرفه‌ای، مرکب از دو طبقه مشخص و آن دو طبقه عبارت بود از: طبقات یا طبقه حاکمه و طبقات یا طبقه محکوم. طبقه حاکم عمدتاً شامل دولت و طبقه روحانیت بود.
ساختار سیاسی قاجاریان چگونه بود؟

ساختار سیاسی و اجتماعی قاجاریان ساختار چندان پیچیده‌ای نبود و تقریباً ادامه همان ساختار حکومت‌های گذشته بود. در شکلی کلی این ساختار مرکب از دو طبقه حاکم و محکوم بود که در رأس حکومت حاکم دولت قرار داشت. طبقه روحانیت نیز به واسطه نفوذ معنوی و جایگاه خاص دین در نزد مردم در این طبقه قرار داشت.
«جامعه ایرانی در فاصله بین انقراض سلطنت صفویه و تأسيس سلطنت قاجاریه، با همان خصایص روحی و اخلاقی خود باقی ماند و جامعه عصر قاجاریه نیز وارث همان خصایص گردید. این جامعه در وهله اول و صرف نظر از طبقه بندی حرفه‌ای، مرکب از دو طبقه مشخص و آن دو طبقه عبارت بود از: طبقات یا طبقه حاکمه و طبقات یا طبقه محکوم.
طبقات حاکمه مركب بودند از:
١- دولت، که با تمام سازمان‌ها و اقتدارات خود در وجود شخص شاه خلاصه می‌شد و تمام افراد و عناصر تشکیل دهنده دولت، از آبدارشاهی و فراش حکومتی گرفته تا صدراعظم مملکت، همگی نوکران شاه خوانده می‌شدند.
۲- روحانیت، که از دیرباز بر روح و قلب مردم حکومت داشت. افراد و عناصر روحانی از مسئله گو و ملای دهکده گرفته تا مجتهدين طراز اول، با یک رشته بسیار محکم و استوار نامریی به هم پیوسته و با تمام نفوذ و قدرت معنوی برای حفظ اعتبار و منافع طبقه خود در راه هدف مشترك می‌كوشيدند.»



منبع: علی اصغر شمیم، ایران دوره سلطنت قاجار قرن سیزدهم و نیمه اول قرن چهاردهم، تهران، بهزاد، 1389، چاپ دوم، ص 350
https://www.cafetarikh.com/news/48514/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
مطلب خیلی خوبی بود
ممنون
feedback
Iran, Islamic Republic of
سالار
اون ساختار با کمی تفاوت در دوره پهاوی و حتی الانم باقی مونده اگر دقت کنیم