۱
plusresetminus
اگر من بگویم می توانم یک سانتی‌متر این میز را از جایش حرکت بدهم دروغ گفته ام، چون زور انجام این کار را ندارم. آقایان هم قدرت اصلاح مملکت را ندارند.
این‌ها عرضه اداره مملکت را ندارند

دکتر منوچهر اقبال وزیر نفت و نخست وزیر ایران از جمله کارگزاران رژیم پهلوی بود که انتقادات زیادی نسبت به شیوه حکومت داری در این دوره داشت. وی اصلاح وضعیت حکومت با وجود افرادی چون هویدا در ساختار مدیریتی را بعید می دانست.
یکی از روزنامه نگاران پیشکسوت درباره آخرین دیدار با دکتر اقبال که دو هفته قبل از مرگ وی بوده است، چنین می گوید:
آن روز دکتر اقبال به سختی از دولت، از دولتیان بویژه از شخص هویدا انتقاد کرد. از بی لیاقتی دولتیان مثال‌ها آورد. گفت با دلقک بازی و صحنه سازی نمی شود مملکت را اداره کرد. 
خوب به یاد دارم آن روز می‌گفت: این‌ها عرضه اداره مملکت را ندارند. تنها کارشان سرگرم کردن اعلي‌حضرت است. آنها لیاقت هیچ کاری را ندارند. همانطور که من قدرت جابجا کردن این میز را ندارم.
آنگاه همانطور که روی صندلی پشت میز نشسته بود، خم شد، دستهایش را به لبه میز بزرگ و سنگین چسباند و با تمام قوا به آن فشار آورد. میز از جا تکان نخورد.
 اقبال گفت: اگر من بگویم می توانم یک سانتی‌متر این میز را از جایش حرکت بدهم دروغ گفته ام، چون زور انجام این کار را ندارم. آقایان هم قدرت اصلاح مملکت را ندارند.



شبه خاطرات دکتر علی بهزادی، 1375، ص 90 .
 
 
https://www.cafetarikh.com/news/48547/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما