۲
۱
plusresetminus
قتل های سیاسی رضاخان برای از بین بردن افرادی که قدرتی داشتند یا وی به آنها سوء ظن داشته است فراوان است. از نوالله نجفی اصفهانی ملقب به ثقه الاسلام نویسنده رساله مقیم و مسافر گرفته که با آمپول هوای اعلم الدوله پزشک مخصوص رضاخان کشته می شود گرفته تا همرزمان و ملازمان وی از تیررس این شک نابود کننده در امان نبودند.
رضا خان در پشت پرده ترور یک نظامی

قتل های سیاسی رضاخان برای از بین بردن افرادی که قدرتی داشتند یا وی به آنها سوء ظن داشته، فراوان است. از نورالله نجفی اصفهانی ملقب به ثقه الاسلام نویسنده رساله مقیم و مسافر که با آمپول هوای اعلم الدوله پزشک مخصوص رضاخان کشته می شود گرفته تا همرزمان و ملازمان وی از تیررس این شک نابود کننده در امان نبودند.
عبدالله خان طهماسبی که مدتی فرمانده لشکر آذربایجان و در موقع ریاست وزرائی سردار سپه سمت استانداری آذربایجان را عهده دار بود، مورد سوءظن رضاخان واقع شد. پهلوی به آذربایجان رفت و او را همراه خود به تهران آورد. مدتی حاکم نظامی تهران بود. در موقع تغییر رژیم نقش مهمی داشت و در کابینه اول فروغی وزیر جنگی شد. تا آنجا که قدرت داشت به پهلوی خوش خدمتی کرد و کتابی هم بنام «تاریخ شاهنشاهی رضاشاه پهلوی» در تعریف رضاخان به رشته تحریر درآورد.
در تاریخ ۱۱ آبان ماه ۱۳۰۶ به وزارت فوائد عامه منصوب شد. روز شنبه ۲۹ اسفند۱۳۰۹ برای سر کشی راه بروجرد و خرم آباد بطرف لرستان حرکت کرد. روز 14 فروردین ۱۳۰۷ در موقعی که از پل کلهر به خرم آباد در گردنه رازان مراجعت می‌کرد و اتومبیل بایستی از تنگه ای عبور نماید با سه نفر که در کمین نشسته بودند برخورد می‌نماید و به طرف او شلیك می‌شود. راننده اتومبیل مقتول و بعد گلوله‌ای هم به شکم سرلشکر اصابت می کند و ضاربین چند جای بدن او را با دشنه زخمی و فرار می کنند. 
سازگار رئیس دفتر او بود در اتومبیل پشت سر می‌رسد و او را به زحمت به بروجرد می‌رساند و چون حالش وخیم بود فورا به تهران تلگراف می‌شود. دکتر سعید مالك (لقمان الملك) و دکتر محمد خلعتبری با طیاره فرستاده میشوند. معالجات مفید واقع نمی‌شود و فوت می‌کند.

منبع: مکی، تاریخ بیست ساله ایران، دیکتاتوری پهلوی،‌ 1361، ص 458.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48574/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

feedback
Iran, Islamic Republic of
م
////