۲
plusresetminus
این سه ویژگی اخلاقی: یکی زنده دلی فنا ناپذیر آنهاست. دوم، استعداد بسیار در کار تقلید که از این در مشرق زمین همواره شهرت داشته اند.
تعریف و تمجید لرد کرزن از اخلاق ایرانیان

در طول تاریخ اخلاق ایرانیان بسیاری ازجهان گردان و مسئولان خارجی که به ایران آمدند را متحیر ساخت. «لرد کرزن» ایرانشناس و جهانگردی بود که به دور دنیا سفر کرد و شیفته آسیا شد. آنچه کرزن با دیدی محققانه و ژرف در اثنای این جهانگردی به رشته تحریر درآورد به شکل مقالاتی در روزنامه تایمز لندن به چاپ رسید و همین مقاله‌ها بود که استخوان‌بندی سه کتاب معروف وی، یعنی روسیه در آسیای مرکزی، ایران و قضیه ایران که نام‌آورترین اثر او بود و مشکلات خاور دور را تشکیل داد.
وی در کتابی که درباره ایرانیان به نگارش درآورد درباره اخلاق ایرانیان دوره قاجار می نویسد:
اگر به توصیف وضع عمومی و شرح سیرت خصوصی مردم ایران بپردازیم و بکوشیم که از راه رفتار و زندگی روزانه ایشان نکته‌هایی دریابیم، نتیجه و معدل این بررسی بعد از سنجش و قیاس همه صفات آن‌ها، باز مثبت و مساعد خواهد بود.
اخلاق ایرانیان جنبه‌های متفاوت متعدد حیرت آوری دارد که در نزد دیگر اقوام، همه آن ها به ندرت با هم جمع شدنی است. ایرانیان نسل و نژادی هستند خوش آیند، واجد آدابی آراسته اند و منشی نجیبانه و اشرافی دارند، از لحاظ طبع و نهاد مستعد تهییج و تحریک‌اند و در محاوره و صحبت هوشمند و با ذکاوت و در رفتار و سلوک نیک زیرک اند و اگر هم دلی نرم و نازک دارند که به اعتقاد من دارند، مغزشان ناتوان نیست. در ریاورزی ماهرند ولی در این دوره تسلط انحطاط قاجاریان گرفتار آفات تباهی و فساد شده اند.
وی می افزاید: ایرانیان سه ویژگی در سیرت قومی دارند که حاکی است ایرانیان قوم و ملتی پاینده اند. این سه ویژگی اخلاقی: یکی زنده دلی فنا ناپذیر آنهاست. دوم، استعداد بسیار در کار تقلید که از این در مشرق زمین همواره شهرت داشته اند. سوم علی رغم موارد اتفاقی، به کار انداختن صادقانه حس آزادگی منزه و عاری از اغراض دیرین و پرهیز از اقدامات تعصب آمیز آتشین. نتیجه آن که تاریخ نیک گواه است که ایرانیان نبوغ بقا دارند.
 
https://www.cafetarikh.com/news/48667/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما