۲
plusresetminus
متن کلیدی اعلامیه استقلال ویتنام که در سپتامبر 1945 منتشر شد، بر این جمله قرار دارد که همه انسان‌ها برابر آفریده شده‌اند
ویتنام استقلال خود را اعلام کرد

ویتنام جز اولین کشورهایی بود که در راستای مبارزه با استعمار گام برداشت. این کشور با استناد به اعلامیه استقلال کشورهای استعمارگری چون آمریکا، فرانسه و سایر کشورهای غربی، ضمن تأکید بر حقوق انسانی، اقدام کشورهای غربی در نقض برابری انسان‌ها را نیز زیر سؤال برد.
«اعلامیه استقلال ويتنام در سپتامبر ۱۹۴۵ منتشر شد. این اعلامیه بر بسیای از آرمان‌های اعلامیه استقلال آمریکا در ۱۷۷۶ مبتنی بود و در مواردی زبان آن را تکرار می‌کرد. «همه انسان‌ها برابر آفریده شده‌اند.».. این گزاره جاودانی در اعلامیه استقلال ایالات متحده آمریکا آمده است.... اعلامیه حقوق فرانسه... (که از انقلاب فرانسه نشئت گرفته)... نیز می‌گوید: «همه انسان‌ها آزاد و با حقوق برابر متولد می‌شوند. با وجود این، بیش از هشتاد سال است که امپریالیست‌های فرانسوی، که فریبکارانه پرچم آزادی، برابری و برادری را برمی‌افرازند، به حریم میهن ما تجاوز کرده و با هم میهنان ما از در رویارویی برآمده‌اند. آن‌ها برخلاف آرمان‌های انسانیت و عدالت عمل کرده‌اند... آن‌ها قوانین غیرانسانی را به اجرا درآورده‌اند تا وحدت و خودآگاهی ملی ما را نابود کنند. آن‌ها بیش از مدرسه، زندان تأسیس کرده‌اند. آن‌ها میهن پرستان ما را بی‌رحمانه قتل عام کرده‌اند... به این دلایل، ما، اعضای دولت موقت ویتنام، به جهانیان اعلام م‌ کنیم که ویتنام حق دارد آزاد و مستقل باشد و به واقع هم به کشوری آزاد و مستقل تبدیل شده است.»


منبع: دان ناردو، عصر استعمارگری، ترجمه مهدی حقیقت‌خواه، تهران، نشر ققنوس، 1386، صص 232- 233
https://www.cafetarikh.com/news/48671/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما