۱
plusresetminus
وزیر مختار انگلیس در تهران به دولت شما گفته است و موضوع دیگری در نظر نیست و وزیر مختار هم می گفت جز کم کردن عده آلمانیها در ایران نظر دیگری ندارد.
نفوذ آلمانی‌ها در ایران در جنگ جهانی دوم واقعی بود؟

حمله متفقین به ایران در جنگ جهانی دوم با بهانه حضور آلمان‌ها در ایران شکل گرفت اما برخی از مورخان بر این اعتقادند که موضوع بهانه‌ای واهی بیش نبوده است. این درحالی است که گزارش‌های ارسالی نشان می‌دهد که عده معدودی آلمانی در ایران حضور داشتند که فعالیت چندانی در حوزه جذب ایرانیان در امر یارگیری در جنگ جهانی دوم انجام نمی دادند. ضمن اینکه موضع ایران درجنگ همواره بی طرف بود و تا انتها این موضع را رعایت کرده بود.
در همین رابطه حسین مکی می ‌نویسد:
اما چیزی که از همان آغاز استنباط می شد این بود که ابراز نگرانی حضرات از حضور عده ای آلمانی در ایران حقیقتی ندارد و بهانه‌ای بیش نیست و هر چند از آنها بطور خصوصی استفسار می شد که هر گاه مطلب و احتیاج دیگری دارند صریح و آشکار بگویند تا دولت تحت مطالعه درآورد و بر وفق مصلحت تصمیمی بگیرد چیزی ابراز نمی کردند و این نکته بوسیله وزیر مختار ایران در لندن نیز مرتبا به «آنتونی ایدن» وزیر خارجه انگلیس تذکر داده می شد و او هر بار به وزیر مختار پاسخ می داد که مطلب همان است که وزیر مختار انگلیس در تهران به دولت شما گفته است و موضوع دیگری در نظر نیست و وزیر مختار هم می گفت جز کم کردن عده آلمانیها در ایران نظر دیگری ندارد.


منبع: حسین مکی، تاریج بیست ساله ایران، ص 118.
https://www.cafetarikh.com/news/48693/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما